Luźne koło wałka rozrządu

Szarpie, stuka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Camcioo, AdaMs

Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#1  Postprzez henryy » Cz 0:41, 02 lis 2017

Witam.
Musiałem oddać głowicę od miśka do regeneracji. Niestety wróciła z odkręconym kołem wałka. Stwierdziłem, że klin w kole jest węższy od rowka w wałku. Powoduje to luz ok. jednego ząbka. Po dokładnym obejrzeniu nie widać by to było z wypracowania. Tak jest widocznie fabrycznie. Czy pozostaje mi tylko kupno blokady rozrządu?
Za pomoc z góry dziękuję.
Pozdrawiam
henryy
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): Pn 16:49, 24 mar 2014
Lokalizacja: Ciechocinek
Panda: 1.2 Dynamic LPG Qbox Basic
Imię: Henryk

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#2  Postprzez Pentium » Cz 17:19, 02 lis 2017

Ciekawa sprawa, ponieważ kliny na wałkach, nie tylko rozrządu są po to aby idealnie pozycjonować zamocowane na nich koła zębate. Różnica występuje tylko z zakresie pasowania klina do wałka i koła, jedne są pasowane ciasno (do montażu i demontażu konieczna jest prasa), inne pasowane są z minimalnych luzem rzędu kilku setnych milimetra, wtedy koło jest dokręcane bardzo mocno.
W Twoim przypadku
henryy napisał(a): klin w kole jest węższy od rowka w wałku. Powoduje to luz ok. jednego ząbka

wygląda na to, że albo dano inne koło zębate, albo inny wałek rozrządu. Silniki stosowane w Pandach powstały na początku lat 80-tych i choć główna konstrukcja pozostała taka sama, to jednak pewne zmiany zwłaszcza w głowicy i zasilaniu były na przestrzeni lat wprowadzane, więc może dostałeś po remoncie inne elementy. Niestety nie znalazłem nigdzie rysunków obrazujących wymiary wpustów na klin ustalający wałka rozrządu i koła silnika serii FIRE. Jednego jestem pewien - szerokość wpustu/rowka na wałku i kole musi być taka sama.
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#3  Postprzez henryy » Pt 0:50, 03 lis 2017

Może coś się dowiem w ASO Fiata. Nie chcę oskarżać firmę o zamianę. Czy ktoś może wie jaki powinienem mieć kod na wałku rozrządu? Może wałek albo koło rozrządu mam od innej wersji? Swoją drogą silnik w mojej pandzie nie chodził prawidlowo. Kołysalo nim jakby wypadały mu zapłony. Tak się działo na benie i gazie. Może miałem coś nie tak z rozrządem? Sam już nie wiem co o tym mysleć.
henryy
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): Pn 16:49, 24 mar 2014
Lokalizacja: Ciechocinek
Panda: 1.2 Dynamic LPG Qbox Basic
Imię: Henryk

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#4  Postprzez henryy » Pt 23:59, 03 lis 2017

Dzisiaj rozmawiałem z mechanikiem z fiata. Luźne koło to norma. Dlatego by móc ustawić rozrząd na blokadę. Po zablokowaniu wałka zakłada się pasek,napina i na samym końcu dokręca się srubę na kole wałka. W ten sposób rozrząd ustawi się prawidłowo wg wału korbowego. Problem jest z dostaniem blokady. Mój kod silnika to 188A4000. Mechanik z fiata poradził mi bym ustawił go pośrodku luzu.
henryy
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): Pn 16:49, 24 mar 2014
Lokalizacja: Ciechocinek
Panda: 1.2 Dynamic LPG Qbox Basic
Imię: Henryk

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#5  Postprzez Pentium » Pn 18:30, 06 lis 2017

Przejrzałem wszystko co mam dostępne (eLearn, Naprawa...), niestety nigdzie nie występuje przyrząd do blokowania wałka rozrządu. Jest wymieniony przyrząd do regulacji napięcia paska rozrządu i przyrząd do zablokowania koła zębatego napędzanego w celu odkręcenia/zakręcenia śruby mocującej koło na wałku rozrządu. Dodatkowo w procedurach zawartych w eLearn pisze aby :

"Zamontować koło pasowe zębate napędzane rozrządu.
1. Koło pasowe może być zamontowane tylko w pozycji w której odniesienie (1a) pokrywa się z odniesieniem (1b) na wałku rozrządu."

na rysunku widać klin umieszczony w kole pasowym (ozn.1a) oraz wpust na czopie przednim wałka rozrządu (ozn.1b) o takiej samej wielkości. W związku z tym wątpię trochę w wypowiedzi mechanika z ASO
henryy napisał(a): Luźne koło to norma

Poza tym taka procedura:
henryy napisał(a): Po zablokowaniu wałka zakłada się pasek,napina i na samym końcu dokręca się srubę na kole wałka. W ten sposób rozrząd ustawi się prawidłowo wg wału korbowego

jest niezgodna z podstawami naprawy silników samochodowych, od ustawiania rozrządu są znaki na kołach, głowicy, bloku silnika oraz kliny ustalające na wałkach, wałach korbowych i kołach napędowych i napędzających. Najpierw montuje się koła na wałkach w jednoznacznym położeniu ustalonym klinami, dokręca się śrubami, ustawia ich położenie zgrywając znaki na kołach ze znakami na obudowach i dopiero zakłada pasek/łańcuch rozrządu i dokręca się napinacz paska. Przyrządy blokujące wałki rozrządu są stosowane w silnikach o większym zaawansowaniu, czyli głowice 16 zaworowe, silniki widlaste z dwoma głowicami dwuwałkowymi itp.
p.s.
A czy Ty nie pytasz o silnik Pandy II zamiast o Pandę III ?
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#6  Postprzez wuja69 » Pn 19:53, 06 lis 2017

W mojej poprzedniej pańdzie 1,1 z 2004 roku wymieniałem uszczelniacz wałka rozrządu ,zdemontowałem koło rozrządu , klin był spasowany idealnie , żadnych luzów,tak jak opisał Pentium i Pan Bóg przykazał.Wszystko spasowało się z powrotem idealnie i działa do dzisiaj.To co powiedział ten mechanik, to między bajki trza włożyć.
wuja69
Bywalec
 
Posty: 179
Dołączył(a): N 8:24, 27 lis 2011
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 55
Panda: 1,1 2007 Lpg
Imię: Janusz

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#7  Postprzez Pentium » Pn 22:12, 06 lis 2017

Przy luzie na klinie większym niż powiedzmy 0,2 - 0,3 mm żadna śruba nie utrzyma nieruchomo koła na wale, zwłaszcza przy zmiennych obciążeniach, takich jakie występują przy napędzie wałka rozrządu. Prędzej czy później nastąpi ścięcie klina i całkowita zmiana pierwotnego ustawienia. Pandy jeżdżą już kilkanaście lat i jak do tej pory chyba nie było przypadku awarii silnika na skutek zmiany położenia koła zębatego na wałku rozrządu. Zresztą "wuja69" napisał:
wuja69 napisał(a):,zdemontowałem koło rozrządu , klin był spasowany idealnie , żadnych luzów
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Luźne koło wałka rozrządu

Numer postu:#8  Postprzez piotr360 » Wt 20:11, 22 sty 2019

I jak ustawił Pan w końcu ten rozrząd bo mam ten sam problem w swoim aucie ?
piotr360
Świeżak
 
Posty: 27
Dołączył(a): Cz 16:35, 16 sie 2018
Lokalizacja: Piła
Panda: 1.1 2008 r
Imię: Piotr


Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron