Numer postu:#1 przez Albercik » Wt 4:03, 02 maja 2017
Jakiś czas temu zacząłem grzebać w sieci CAN Pandy i mając zegary Emotion od klekota ze sporym przebiegiem - postanowiłem się chwilę nimi pobawić.
W pierwszej kolejności - poszedłem do Pandy uzbrojony w Arduino + nakładkę CAN + laptopa i wytargałem zegary, do których następnie się podpiąłem (pomiędzy zegary, a auto) i zrobiłem loga z szyby CAN na postoju, w czasie jazdy, ze światłami itd. Następnie poskładałem Pandę do kupy
Już w domu wykonałem trochę magii w Excelu i wrzuciłem część wiadomości do Arduino, tym razem w formie do wysłania. Podłączyłem zegary i jazda! Zegary ożyły.
Po kilku godzinach walki - rozgryzłem większość sygnałów, które dochodzą do zegarów, a nawet więcej (metodą prób i błędów).
Numer postu:#2 przez JargoV » Wt 11:39, 02 maja 2017
Mi dopiero w zeszłym tygodniu przyszedł CAN shield, więc jeszcze zabawy nie zacząłem. Interesowały by mnie najbardziej ramki dla CD-info, sam nie mam fabrycznego radia więc nie mam jak podejrzeć. Można by wysyłać wtedy dowolne komunikaty na licznik, a to już mogło by się dosyć przydać. Czekam na więcej detali
Numer postu:#4 przez Albercik » Wt 16:18, 02 maja 2017
JargoV napisał(a):Interesowały by mnie najbardziej ramki dla CD-info, sam nie mam fabrycznego radia więc nie mam jak podejrzeć.
Mnie też to interesuje, ale - fabryczne radio nie wysyła ani CD-tekstu, ani nazwy MP3 do zegarów. Wyświetla się "CD Trk 01" itd. Ale za to wbiłem się w radio, co udowodnię filmem, który później pokażę. Niestaty - jak jest radio to musi być częstotliwość, ale mam plan, żeby wykorzystać ją na wyświetlanie dystansu do celu podróży
Więcej detali - będzie przede wszystkim tutaj (wraz z kodem źródłowym do aplikacji i dll'ką do ETS2): http://techplayground.blog.pl/
Deaacon napisał(a):Zaraz zaraz - znaczy podpiąłeś zegary do kompa i działają razem z tymi w grze? Jak tak to wypas
To pacz
To, co na tą chwilę udało mi się uruchomić: - prędkość, - obroty, - paliwo, - kontrolka rezerwy, - temperatura płynu, - uruchamianie/gaszenie silnika, - światła, - podświetlenie, - długie światła, - kierunkowskazy, - awaryjne, - kontrolka tempomatu (zapala się ikonka CITY, bo w Pandzie nie ma kontrolki tempomatu), - nie świeci się błąd poduszki, - gasną wszystkie kontrolki, których nie powinno normalnie być, - przebieg nie miga, - wyświetlają się kolejno napisy na wyświetlaczu po uruchomieniu gry: " WELCOME " -> " TO " -> " ETS2 " i zegary robią tzw. staging - kontrolka zaciągniętego ręcznego,
To, co jeszcze zostało do ogarnięcia na tą chwilę to: - sterowanie komputerem pokładowym (zmiana funkcji z poziomu arduino działa, ale muszę tam jakoś dane wpychać), - ciekawe, że gaśnie kontrolka od rezerwy po zaciągnięciu ręcznego, - kierunkowskazy czasem gubią synchronizację z grą, - większość kontrolek błędów (ABS, poziom płynu hamulcowego, check engine, itd) nie została jeszcze oprogramowana.
[EDIT] Udało się dorobić kontrolkę zaciągniętego ręcznego
Numer postu:#6 przez Albercik » Śr 14:20, 03 maja 2017
Dzięki za info. Odkryłem to wczoraj wieczorem, ale nie odkryłem jeszcze jak ją włączyć przez CAN. Niewykluczone, że trzeba będzie wyosiować zegary w aucie z włączeniem opcji tempomatu, bo mogą być niezakodowane pod obsługę tej kontrolki. Nie wiem tylko czy FES ma na liście opcji tempomat...
Numer postu:#7 przez gregory1979 » Śr 19:11, 03 maja 2017
FES ma tylko test kontrolki. Z tego co się orientuję to na rynek europejski nie była przewidziana opcja tempomatu podobnie jak czujnika deszczu. Dlatego nigdzie nie ma też schematów od tempomatu.
Numer postu:#9 przez Albercik » Śr 23:52, 03 maja 2017
To trochę update'u po kolejnym dniu zmagań. Poprawiłem program pod kątem startu zegarów (do tej pory się świeciły cały czas, dopóki program nie dostał wiadomości z gry, że silnik jest wyłączony). Aktualnie - zegary się usypiają od razu po podłączeniu do Arduino tak, jakby nie było kluczyka w stacyjce. Do tego dodałem obsługę hamulca ręcznego i zachowuje się on tak, jak w Pandzie tzn. kontrolka się zapala po zaciągnięciu ręcznego, a jeśli zaciągniemy w czasie, gdy auto jeszcze jedzie - zacznie piszczeć alarm.
Do tego - popracowałem nad hardware'm i w efekcie - wywaliłem ten cały CAN shield itd, złożyłem własny wraz z wyprowadzeniem goldpinów pod wtyczki do zasilania 12V i zegarów. Działa to tak, że samo Arduino i CAN drover są zasilane z USB, ale mają wspólną masę z zegarami i zegary, oraz dodatkowy przekaźnik - są zasilane z 12V.
Ten dodatkowy przekaźnik jest sterowany przez tranzystor, który z kolei sterowany jest przez Arduino na pinie D3. Założenie jego użycia jest takie, żeby zasilanie +30 zawsze dochodziło do mojego "shield'a", a włączenie silnika powodowało by imitowanie +15, dzięki czemu zdecydowanie zmiejszam użycie prądu gdy nie gram, a poza tym - odłączenie Arduino od USB - sprawi, że zegary nadal będą uśpione
Mój roboczy bajzel
Testy CAN shield'a własnej roboty na płytce stykowej:
I się zaczęło składanie...
Kilka godzin później wyszedł taki frankenstein:
Filmik na górze postu jest nakręcony właśnie przy użyciu tego potwora
Numer postu:#10 przez Albercik » Cz 2:35, 04 maja 2017
Pogrzebałem trochę na pewnym niemieckim forum dla takich... zapaleńców (?) jak ja i znalazłem jaka wiadomość odpowiada za kontrolkę tempomatu. Przetestowałem. Nie działa.
Rozebrałem zegary. Okazuje się, że nie ma diody wlutowanej w płytkę Co najciekawsze - po teoretycznym włączeniu kontrolki CAN'em - na diodzie pojawia się zasilanie Jutro będzie zabawa lutownicą
BTW - podłączyłem zwykłe zegary od wersji bieda i co? Świeci się ABS i błąd EBD (czerwony wykrzyknik). Wychodzi na to, że zegary bieda edyszyn nie wszystko ciągną z CAN'a, a część informacji idzie analogowo...
Numer postu:#11 przez Albercik » Cz 12:10, 04 maja 2017
Przy okazji - zrobiłem rozpiskę pinów licznika (co do czego):
Może komuś się przyda...
Ciekawostka: w mojej wiązce zegarów, wytarganej z anglika (2010r.) jest przewód czerwono-zielony 0,35mm na pinie 15 wtyczki, którego nie ma w żadnym schemacie, opisie itd. W tej samej wtyczce jest przewód o tym samym kolorze, ale 0,5mm i to jest zasilanie z akumulatora. Ciekawe co w tym angliku było na tym kablu
Numer postu:#13 przez Albercik » N 21:30, 07 maja 2017
Jeśli jeszcze ktoś nie ignoruje tego tematu, to wrzucam info co udało się poczynić:
Napisałem klasę dla Arduino, która przyjmuje 8. znakowy string i konwertuje go na 6 bajtów dla zegarów + przelicza wartości 0.0 -> 999.9 na dwa bajty i wysyła je jako częstotliwość.
Przy okazji - udało mi się wprowadzić zegary w tryb "No MP3 Card" co oznacza, że jest szansa na wyświetlanie nazw utworów/innych wiadomości bez irytującej częstotliwości.
W zegarach fizycznie nie ma diody od tempomatu, ale nie jest ona w ogóle softowo obsługiwana. Dlatego przerobiłem diodę od City tak, że świeci się teraz jako tempomat. Z przycisków regulacji wysokości świateł wyprowadziłem dodatkowe dwa przewody do mojej nakładki i teraz funkcje komputera pokładowego nie przełączają się automatycznie, a dopiero po naciśnięciu dolnego przycisku. Górny mam jeszcze wolny.
Numer postu:#15 przez Albercik » N 22:37, 07 maja 2017
Szukam informacji na temat uruchomienia BCM z Punto II w Pandzie, które powinno obsługiwać tempomat. Tylko niestety - ilość dostępnych informacji jest znikoma...
Dodatkowo - ale to już bez jakiejkolwoek nadziei - uderzyłem do Fiaciarzy z Brazylii, żeby mi zrobili dump eepromu z BCM Pandy z tempomatem.
P.s. Prawdopodobnie bez przeróbek do P2 można zamontować zewnętrzny tempomat dedykowany do Doblo/Ducato.