Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#1  Postprzez mich43l » Pt 2:40, 26 kwi 2013

Witam
Dzisiaj miałem możliwość zbadania ciśnienia w cylindrach wyniki wyszły takie 13.5 ; 14 ; 14 ; 14
dodam że samochód chodzi nie równo i pochłania olej soczyście a z rury wydechowej po porządnym gazowaniu wylatuje niebieski dym, jak interpretować takie wyniki, sprężanie prawidłowe dla silnika 1.1 powinno być 9.6

???
ELM 327
Interfejs Tartarini
mich43l
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 289
Dołączył(a): Pn 22:33, 03 gru 2012
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 35
Panda: 1.1 8V + Tartarini TEC99
Imię: Michał

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#2  Postprzez Zwierzak » Pt 5:39, 26 kwi 2013

Mylisz stopień sprężania z ciśnieniem sprężania. Ciśnienia jak najbardziej prawidłowe.
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#3  Postprzez Pentium » Pt 20:10, 26 kwi 2013

mich43l napisał(a):takie 13.5 ; 14 ; 14 ; 14

Ciśnienia bardzo dobre, powiem nawet, że zbyt dobre jak na silnik, który zużywa olej. Powinny być prawie identyczne we wszystkich cylindrach.
mich43l napisał(a):pochłania olej soczyście a z rury wydechowej po porządnym gazowaniu wylatuje niebieski dym

Świadczy to pewnym stopniu zużycia silnika (napisz jaki masz przebieg rzeczywisty!!), ale skąd wysokie ciśnienie sprężania ?
Najprawdopodobniej zużyciu uległy uszczelniacze zaworów, olej z głowicy zostaje zassany do cylindrów, stąd jego nadmierne zużycie i niebieski dym z wydechu. Nadmierna ilość oleju powoduje "doszczelnienie" tłoków w cylindrach, stąd wysokie ciśnienie sprężania. Jest to zresztą stara metoda sprawdzania zużycia silnika, przy niskim ciśnieniu sprężania należało wlać do cylindrów trochę oleju, jeżeli ciśnienie sprężania podniosło się, to świadczyło o zużyciu cylindrów, tłoków i pierścieni, jeżeli nie było wzrostu ciśnienia, to winne były nieszczelne zawory.
Na pewno czeka Cię zdjęcie głowicy i wymiana uszczelniaczy zaworów, być może samych zaworów lub prowadnic zaworów - w zależności od wielkości luzu zaworu w prowadnicy. Po zdjęciu głowicy możesz ocenić stopień zużycia cylindrów, choć przy takim ciśnieniu nie powinny być mocno zajechane. Regeneracja głowicy nie jest zbyt droga i warto ją zrobić.
Napisz koniecznie jaki masz przebieg.
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#4  Postprzez mich43l » Pt 23:47, 26 kwi 2013

testy z ciśnieniem robiłem na sucho i z olejem wyniki wyszły takie same stan rzeczywisty to ok 230-240tys km , jak w takim razie sprawdzić uszczelniacze domowym sposobem, dzwoniłem do jedynego zakładu w moim mieście i gościu zażyczył sobie 420zl... a ten koszt mnie przerasta

drażni mnie jeszcze jedna sprawa jak wymieniałem uszczelkę pod głowicą to podczas ustawiania rozrządu na kole zamachowy nie mogłem ustawić na 0 stopni, gdyż nie było takiej możliwości udało mi się jednak ustawić na 5 czy ten parametr może mieć wpływ na pracę silnika ?
ELM 327
Interfejs Tartarini
mich43l
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 289
Dołączył(a): Pn 22:33, 03 gru 2012
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 35
Panda: 1.1 8V + Tartarini TEC99
Imię: Michał

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#5  Postprzez marco80 » N 13:08, 28 kwi 2013

Może właśnie dlatego chodzi nierówno, bo masz fazy rozrządu przestawione?
marco80
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 380
Dołączył(a): Wt 21:04, 29 lis 2011
Lokalizacja: SI
Wiek: 44
Panda: C2 VTS
Imię: marek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#6  Postprzez mich43l » N 13:42, 28 kwi 2013

jeżeli tak to powinien strzelać
ELM 327
Interfejs Tartarini
mich43l
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 289
Dołączył(a): Pn 22:33, 03 gru 2012
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 35
Panda: 1.1 8V + Tartarini TEC99
Imię: Michał

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#7  Postprzez Pentium » Śr 17:42, 01 maja 2013

mich43l napisał(a): jak w takim razie sprawdzić uszczelniacze domowym sposobem

Bez rozmontowania głowicy nie sprawdzisz zużycia uszczelniaczy zaworów, przy podanym przebiegu silnika mogą już być przytarte, dodatkowo mogą być przegrzane i straciły zdolność uszczelniania zwłaszcza gdy szedł "ogień na tłoki", generalnie przy zdejmowaniu głowicy dla takiego przebiegu warto profilaktycznie zmieniać uszczelniacze, bo i tak powinno się przeszlifować przylgnie zaworów i frezować gniazda zaworowe. Niestety taka robota u specjalisty trochę kosztuje, ale masz spokój na zrobienie podobnego przebiegu.
mich43l napisał(a):jak wymieniałem uszczelkę pod głowicą to podczas ustawiania rozrządu na kole zamachowy nie mogłem ustawić na 0 stopni, gdyż nie było takiej możliwości udało mi się jednak ustawić na 5

Na forum Fiata Punto jest dobry manual ze zdjęciami dot. ustawiania rozrządu, ponieważ to praktycznie ten sam silnik, warto skorzystać.
Jeżeli masz kłopot ze znakami na kole napędu rozrządu-wał korbowy (z tego co pamiętam silnik Pandy nie ma okienka kontrolnego na obudowie koła zamachowego i znaków do ustawienia), to zrób tak: wykręć świecę 1 cylindra, w otwór po świecy włóż pręt metalowy najlepiej z grubego 2-3 mm drutu miedzianego o długości ok. 20 - 25 cm, przekręcaj powolutku wałem korbowym, najpierw pręt zacznie się wysuwać popychany tłokiem, potem wsuwać do cylindra po minięciu przez tłok GMP. Pokręcając wałem korbowym delikatnie w prawo i w lewo o parę stopni, ustaw ten moment, kiedy pręt osiąga najwyższe wysunięcie i nie chowa się, masz wtedy tłok ustawiony w GMP, czyli na 0 stopni, zaznacz swoje znaki na kole rozrządu napędzającym i obudowie obok, będziesz miał na przyszłość.
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#8  Postprzez Zwierzak » Cz 18:19, 02 maja 2013

Może być ścięty klin na kole zębatym wału i rozrząd nie będzie pasował na znak na kole zamachowym.

Idzie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy, ale trzeba mieć sprzęt do rozpinania zaworów. Co do palenia oleju to mogą być uszkodzone (unieruchomione) tylko pierścienie olejowe - wtedy masz ciśnienie prawidłowe, a olej pali.
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#9  Postprzez Pentium » Cz 21:55, 02 maja 2013

Zwierzak napisał(a):Idzie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy, ale trzeba mieć sprzęt do rozpinania zaworów

Narzędzie do rozpinania zaworów (czyli ściśnięcia sprężyny zaworowej) musisz mieć zawsze, obojętnie jakie ono by nie było).
Wątpię, czy w silniku fiatowskim serii FIRE o pojemności 1.1 lub 1.2 da radę rozpiąć zawory bez zdjęcia głowicy. Taka operacja jest możliwa w silniku, w którym jest możliwość oparcia grzybka zaworu o denko tłoka przy ustawieniu tłoka robionego cylindra w GMP. W tym silniku nie ma takiej możliwości, gdyż komora spalania mieści się w zagłębieniu głowicy, grzybek zaworu jest oddalony o kilka milimetrów od denka tłoka nawet wówczas, gdy ten znajduje się najwyżej (dzięki temu silniki te są bezkolizyjne !!!) - proszę sobie sprawdzić chociażby na rysunku przekroju poprzecznego i podłużnego silnika 1108 zamieszczonej w książce o naprawie Fiata Cinquecento wyd. WKŁ z roku 1997 na stronie 166 i 167, są to chyba ostatnie rysunki przekrojów tego silnika, w następnych instrukcjach napraw Fiatów już takich szczegółów nie ma.
Nie wiem, czy jest przyrząd za pomocą którego można jednocześnie ścisną sprężynę zaworową i przytrzymać za końcówkę trzonka zaworu z możliwością rozpięcia- spięcia zamka zaworu. Jeżeli nie ma możliwości złapania za końcówkę trzonka zaworu, to zawór wsunie się do dołu o kilka milimetrów, co uniemożliwi zapięcie zamka. Po zdjęciu głowicy w komorę spalania wkłada się dobraną wymiarem podstawkę chociażby z drewna, o którą podpiera się grzybek zaworu i dzięki temu nie przesuwa się w swojej prowadnicy.
Zwierzak napisał(a):Co do palenia oleju to mogą być uszkodzone (unieruchomione) tylko pierścienie olejowe - wtedy masz ciśnienie prawidłowe, a olej pali.

Masz rację, przy tym przebiegu jest to możliwe, a zwłaszcza jak był stosowany lichy olej lub niewymieniany w terminie, to mogły zostać zatkane szczeliny i otwory pierścieni zgarniających-olejowych
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#10  Postprzez mich43l » Cz 23:28, 02 maja 2013

a jak sprawdzić czy to na 100% pierścienie się zapiekły, oczywiście beż rozbierania
może zdjęcia pomogą coś stwierdzić

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
ELM 327
Interfejs Tartarini
mich43l
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 289
Dołączył(a): Pn 22:33, 03 gru 2012
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 35
Panda: 1.1 8V + Tartarini TEC99
Imię: Michał

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#11  Postprzez Zwierzak » Pt 11:35, 03 maja 2013

Pentium napisał(a):
Zwierzak napisał(a):Idzie wymienić uszczelniacze zaworowe bez zdejmowania głowicy, ale trzeba mieć sprzęt do rozpinania zaworów

Narzędzie do rozpinania zaworów (czyli ściśnięcia sprężyny zaworowej) musisz mieć zawsze, obojętnie jakie ono by nie było).
Wątpię, czy w silniku fiatowskim serii FIRE o pojemności 1.1 lub 1.2 da radę rozpiąć zawory bez zdjęcia głowicy. Taka operacja jest możliwa w silniku, w którym jest możliwość oparcia grzybka zaworu o denko tłoka przy ustawieniu tłoka robionego cylindra w GMP. W tym silniku nie ma takiej możliwości, gdyż komora spalania mieści się w zagłębieniu głowicy, grzybek zaworu jest oddalony o kilka milimetrów od denka tłoka nawet wówczas, gdy ten znajduje się najwyżej (dzięki temu silniki te są bezkolizyjne !!!) - proszę sobie sprawdzić chociażby na rysunku przekroju poprzecznego i podłużnego silnika 1108 zamieszczonej w książce o naprawie Fiata Cinquecento wyd. WKŁ z roku 1997 na stronie 166 i 167, są to chyba ostatnie rysunki przekrojów tego silnika, w następnych instrukcjach napraw Fiatów już takich szczegółów nie ma.
Nie wiem, czy jest przyrząd za pomocą którego można jednocześnie ścisną sprężynę zaworową i przytrzymać za końcówkę trzonka zaworu z możliwością rozpięcia- spięcia zamka zaworu. Jeżeli nie ma możliwości złapania za końcówkę trzonka zaworu, to zawór wsunie się do dołu o kilka milimetrów, co uniemożliwi zapięcie zamka. Po zdjęciu głowicy w komorę spalania wkłada się dobraną wymiarem podstawkę chociażby z drewna, o którą podpiera się grzybek zaworu i dzięki temu nie przesuwa się w swojej prowadnicy.


Jesteś trochę nie na bierząco, ponieważ silniki fire od 97 roku przeszły kilka modyfikacji (między innymi wzrósł stopień sprężania, przeprojektowana głowica) i silnik stał się kolizyjny. Skąd wiem? Widziałem na własne oczy krzywe zawory po pęknieciu paska, więc nie są to miejskie legendy powtarzane bez sprawdzenia. Ale oczywiście można zakładać pasek po strzale, ale potem są problemy typu pali mi litr oleju na 1000 km. Stare FIRE owszem były bezkolizyjne.

Co do utrzymania zaworów w zamknięciu. Jest na to prosty patent. Wystarczy dorobić końcówkę pasującą do gniazda świecy z krućcem na kompresor. Ciśnienie 8 atmosfer skutecznie przytrzymuje zawór.

mich43l napisał(a):a jak sprawdzić czy to na 100% pierścienie się zapiekły, oczywiście beż rozbierania
może zdjęcia pomogą coś stwierdzić


Olejowych nie na opcji żeby sprawdzić na 100% czy są dobre bez rozbierania silnika. Jak miałeś tak rozebrany silnik trzeba było odkręcić korbę i wyciągnąć tłok.
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#12  Postprzez Pentium » Pt 11:51, 03 maja 2013

Świetne zdjęcia :ok: , Widać na nich, że było już dosyć sporo nagaru na tłokach i komorach spalania z zaworami, bez wyciągnięcia tłoków z cylindrów nie stwierdzisz, czy pierścienie olejowe-zgarniające są zapieczone w rowkach. Patrząc na zdjęcia przed czyszczeniem z nagaru, wysnuwam wniosek, że i w rowkach tłoka pierścieni olejowych jest pełno syfu, nawet jeżeli nie są zapieczone w rowkach tłoka to i tak nie mają zdolności ściągnięcia nadmiaru oleju z gładzi cylindra i odprowadzenia go do miski olejowej, stąd może być spalanie oleju i niebieski dym z rury. Generalnie do sprawdzenia stanu zużycia podzespołów i elementów pojazdu w większości przypadków konieczny jest demontaż, czyszczenie i dopiero weryfikacja części i elementów, optyczna i za pomocą narzędzi pomiarowych.

mich43l napisał(a):Co do utrzymania zaworów w zamknięciu. Jest na to prosty patent. Wystarczy dorobić końcówkę pasującą do gniazda świecy z krućcem na kompresor. Ciśnienie 8 atmosfer skutecznie przytrzymuje zawór.

Dobry patent, jeżeli działa tak jak piszesz, przyznam nie wiedziałem o takim sposobie !
Pentium
Bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 193
Dołączył(a): Wt 19:56, 17 lip 2012
Lokalizacja: Kępno
Wiek: 62
Panda: Actual 1.1 2007 Lougne 1.2 2014
Imię: Janek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#13  Postprzez mich43l » Pt 21:50, 03 maja 2013

zwierzak , ja sprawdzałem głowicę w taki sposób położyłem prostą sklejkę na głowicy tam gdzie są zawory obracając wałek nie zauważyłem żeby deską się podnosiła, kolejną sprawa zrobiłem to samo tylko jak głowica leżała na stole, podczas kręcenia nie zauważyłem żeby głowica się poruszyła więc dlatego stwierdzam iż jest bezkolizyjny, chyba że poprzedni właściciel zgubił pasek rozrządu i założył kolejny...

a co do sprawdzania szczelności rozumiem że pompuję 8 barów,tylko teraz nasuwa się pytanie : jak ustawić zawory żeby były zamknięte na poszczególnych cylindrach :)
ELM 327
Interfejs Tartarini
mich43l
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 289
Dołączył(a): Pn 22:33, 03 gru 2012
Lokalizacja: Szczecin
Wiek: 35
Panda: 1.1 8V + Tartarini TEC99
Imię: Michał

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#14  Postprzez OsiemKilo » Pt 23:56, 03 maja 2013

Ściągnij wałek.
https://driiive.com/8kilo/FiatPanda/ <-- Zobacz moją pandę na Driiive.com
OsiemKilo
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 1762
Dołączył(a): N 17:00, 08 kwi 2012
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 35
Panda: 1,3 Mjet Van
Imię: Sławek

Re: Zbyt wysokie sprężanie w cylindrach

Numer postu:#15  Postprzez Zwierzak » So 8:39, 04 maja 2013

Nie nie, z tym pompowaniem 8 Bar to było odnośnie przytrzymania zaworów zamknietych przy wymianie uszczelniaczy. Obadaj dobrze wałek (zobacz luzy zaworowe, czy jest równy wznios krzywek, czy nie są wytarte, może poleciał Ci wałek jak u Voyagera) i ustawienie rozrządu - jest to najprostsza rzecz, a dużo Ci wykluczy.
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007


Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości

cron