Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#1  Postprzez victor89 » Pn 17:23, 28 maja 2012

Przymierzam się do zakupu wałka rozrządu.
Dobrym i niedrogim sposobem na dodanie animuszu Pandzie z silnikiem 1.2 8v 60KM jest podmiana wałka na ten o symbolu 866, czyli z silników 1.2 8v 75KM.
Pytanie jakie się nasuwa: Jakie korzyści przyniesie nam taka modyfikacja i jakie wrażenia z jazdy temu towarzyszą?

Pewien forumowicz z puntoclub hamował swoje auto, gdzie jedyną przeprowadzoną modyfikacją był właśnie wałek od wersji 75KM. Oto wykres (1 próba na gazie LPG, 2 na benzynie)

Obrazek

Jak widać na wykresie dało to wzrost w granicach 7-8KM, co uważam za wymierną korzyść biorąc pod uwagę budżet jaki pochłonie nam modyfikacja. Przy samodzielnym dłubaniu jest to koszt wałka 200zł. Trzeba również doliczyć ponowną regulację zaworów na innych luzach niż fabrycznie.
Charakterystyka silnika ulega zmianie. Dół tj. do ok 3500RPM jest gorszy, natomiast powyżej tej wartości odczuwalna jest poprawa.
Punciak robi 160km/h bez kłopotu.
Nie mam żadnych informacji o spalaniu.

Temat jest zalążkiem modyfikacji, którą w ciągu 2 miesięcy postaram się przeprowadzić. Jeżeli będę miał okazję hamować Pandkę przed modyfikacją na pewno to zrobię.

Kolejnym etapem jest zmiana kolektora wydechowego z oryginalnego 4-1 na 4-2-1, oraz wydech o mniejszych oporach przelotowych. Następnie głowica, kolektor dolotowy oraz przepustnica.

Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)
victor89
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 777
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 35
Panda: 1.2 Dynamic '04 + LPG
Imię: Wiktor

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#2  Postprzez Zwierzak » Pn 17:47, 28 maja 2012

victor89 napisał(a):Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)


W pandzie jest czujnik spalania stukowego, więc jak przedobrzysz to sterownik zetnie i tak kąt.

Co do wałka to na starej głowicy to jest to robota P&P, a korzyści są.

Kompa masz dużego czy małego?
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#3  Postprzez victor89 » Pn 18:02, 28 maja 2012

Zwierzak napisał(a):
victor89 napisał(a):Jako że mam Pandę zasilaną LPG, ciekawą opcją wydaje się również przesunięcie kąta zapłonu i nasłuchiwanie stuków by nie przedobrzyć (FES nie da rady?)


W pandzie jest czujnik spalania stukowego, więc jak przedobrzysz to sterownik zetnie i tak kąt.

Co do wałka to na starej głowicy to jest to robota P&P, a korzyści są.

Kompa masz dużego czy małego?

Zgadza się że jest to robota PnP.
Czujnik trzeba obserwować. Niestety jest to jeszcze dla mnie dział nieodkryty i nie wiem jak sobie cofnąć zapłon. Wiadomo, na rozpałkę będzie benzyna min. 98 oktanowa, ale taką leję odkąd mam gaz.
Mam dużego.
victor89
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 777
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 35
Panda: 1.2 Dynamic '04 + LPG
Imię: Wiktor

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#4  Postprzez Zwierzak » Pn 18:24, 28 maja 2012

Będziesz do tego potrzebował urządzenie w rodzaju ecumaster czy stag tap 01/02. Nie wiem ile będziesz w stanie ugrać tym.
Prawdziwy mężczyzna nie je miodu, prawdziwy mężczyzna żuje pszczoły
Zwierzak
Maniak
Avatar użytkownika
 
Posty: 2014
Dołączył(a): Wt 17:01, 19 kwi 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 38
Panda: Actual 1,1 2007

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#5  Postprzez waldekb3 » Pn 19:50, 28 maja 2012

No ciekawe mody się zapowiadają . Jeśli dadzą poprawę , to napewno kolejne osoby też wymienia wałek. :D
Fiat Panda 1.2 8v Dynamic
CanTieCar 3.2 pro
waldekb3
Wymiatacz
Avatar użytkownika
 
Posty: 1121
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 47
Panda: 1.2 8v Dynamic 2004r
Imię: Waldek

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#6  Postprzez marco80 » Pn 20:17, 28 maja 2012

samą wymianą wałka niewiele wskórasz poza zwiększonym spalaniem, jeszcze pogorszy Ci się elastyczność ale o tym już wiesz, musiał byś program pod to pisać a kol.dol. masz plastikowy niewiele da się z nim zrobić
marco80
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 380
Dołączył(a): Wt 21:04, 29 lis 2011
Lokalizacja: SI
Wiek: 44
Panda: C2 VTS
Imię: marek

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#7  Postprzez kaziu1985pn » Pn 21:54, 28 maja 2012

jak już to wrzucić całą głowę :)
kaziu1985pn
Stały bywalec
 
Posty: 253
Dołączył(a): N 15:41, 25 wrz 2011
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 39
Panda: 1,2 8v Dynamic

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#8  Postprzez victor89 » Pn 22:59, 28 maja 2012

Głowica nie jest na razie w zasięgu finansowym :)
victor89
Klubowicz
Avatar użytkownika
 
Posty: 777
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 35
Panda: 1.2 Dynamic '04 + LPG
Imię: Wiktor

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#9  Postprzez dziadek » Wt 17:39, 29 maja 2012

Witam, moim skromnym zdaniem biorąc pod uwagę przeznaczenie Pandy, lepiej chyba mieć moment obrotowy jak najniżej i jak najbardziej "stały w zakresie maksymalnego" Silnik jest wtedy dożo elastyczniejszy, można lepiej wykorzystać przełożenia co skutkuje mniejszym spalaniem. Im większa siła napędowa na kołach tym lepsze przyspieszenie na wyższym biegu. Moc maksymalna w pandzie występuje przy wysokich obrotach, wzrasta wtedy spalanie i to dużo. Jak jeździłem dawniej maluchem w kjS w IKS, to zakładaliśmy specjalne wałki rozrządu które podnosiły moc, ale silnik musiał być cały czas wysoko kręcony, wtedy szedł jak przeciąg niestety palił jak Gagarin. Do dalszych ciekawych jak na tamte czasy przeróbek należało:
planowanie głowicy wraz ze zmiana zaworów od żuka jak pamiętam, polerowanie dolotu-wylotu, planowanie głowicy i koła zamachowego, dodatkowy pierścień na tłok, bogatsi wymieniali jeszcze tłoki korbowody i inne pierdoły na "lepsze"
Można było jeszcze zmienić gaźnik, całkowicie przerobić filtr powietrza itd...
taki maluszek spokojnie podchodził do ok 35-40 koni, niestety nikt tego nie mierzył wtedy tak dokładnie jak dziś. Trwałość silnika to ok 5000 km i następny remont.
dziadek
Aktywny
 
Posty: 80
Dołączył(a): Śr 21:50, 21 gru 2011
Lokalizacja: Inowrocław
Wiek: 40
Panda: 1,2 dynamic

Re: Wałek do 1.2 60KM z 1.2 75KM (866)

Numer postu:#10  Postprzez Voyager » Cz 13:32, 06 wrz 2012

No i co zawitały zmiany ?
Voyager
Podróżnik
Avatar użytkownika
 
Posty: 217
Dołączył(a): So 18:29, 23 paź 2010
Lokalizacja: World
Panda: Fiat Panda 1.2 Dynamic


Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości

cron