Musisz zrozumieć najpierw jak działa ksenon i jaka jest różnica pomiędzy np. D1S, a nowymi D5S czy D8S.
Żarniki ksenonowe starego typu (D1S, D2S, D3S i D4S) są to lampy wyładowcze (takie jak flash w aparacie foto) o dużej wydajności świetlnej (w stosunku do zwykłych żarówek), przy zachowaniu stosunkowo mniejszego poboru prądu.
Dlaczego potrzebowały samopoziomowania i spryskiwaczy?
- Układ samopoziomowania nie był bynajmniej obowiązkiem homologacyjnym, a raczej wynikał ze świadomości producentów aut, że nikt normalny nie kręci pokrętłem od wysokości świateł nawet jak naładuje 2 tony cementu do bagażnika, co w przypadku żarówek halogenowych - powodowało by oślepianie innych kierowców, a w przypadku ksenonów - po prostu by im wypalało oczy. Są auta, które posiadają homologację europejską na D2S,a nie mają samopoziomowania.
- Spryskiwacze zaś wymuszone były przez przepisy unijne, gdyż palniki od D1S do D4S emitowały ok. 3,2 tys lumenów (przy mocy 35W), a przepisy unijne nakazują montaż spryskiwaczy przy oświetleniu (nie ważne czy ksenon, czy led, czy halogen 1000W), które emituje strumień światła ponad 2 tys. lumenów.
Producenci aut doszli do wniosku, że takie rozwiązanie jest zbyt drogie w montażu w stosunku do bardzo małego zysku (większość ludzi woli kupić palnik osram, czy narva za 200 zł zamiast bulić 1000 zł w serwisie), więc wymyślili połączenie jasności i ekonomii: Palniki D5S i D8S. Świecą one słabiej od 'starych' ksenonów, ale nadal lepiej od żarówek halogenowych. Porównajmy - Palniki D1-4S dawały 3200 lumenów przy mocy 35W. Żarówki halogenowe H3 dają ok. 1400 lumenów przy mocy 55W. Palniki D5S i D8S dają 2000 lumenów przy mocy 25W. Czyli wypadają niewiele lepiej od żarówek halogenowych, ale pobierają o ponad połowę mniej prądu.
Oczywiście, mniejszy pobór prądu przekłada się wprost proporcjonalnie na emisję ciepła.
Oczywiście ma to swoje wady, gdyż w efekcie nie będzie dużo więcej światła, ale na pewno całe światło będzie lepiej wykorzystane, gdyż palnik świeci całą powierzchnią, a nie cienkim drucikiem. W dodatku palniki D5S i D8S są stosunkowo nowe i praktycznie nie ma zamienników. Jedyne zamienniki na rynku (osram) można kupić najtaniej za 350zł/sztuka.
Palniki D8S i D5S nie występują na rynku w formie zestawu HID, a jedynie jako zamienniki do aut wyposażonych w nie fabrycznie.