mojafirma.infor.pl napisał(a):Temperatura a lepkość oleju
Temperatura oleju ma bezpośredni związek z jego lepkością. Dobierając konkretny jego rodzaj do swojego auta należy wiedzieć, co oznaczają symbole na jego opakowaniu. Na przykład oznaczenie 5W-50 przekazuje nam dwie bardzo istotne dane. Pierwsza cześć – 5W – to wskaźnik temperatury płynięcia, a więc wskaźnik lepkości w niskich temperaturach. Natomiast druga część – 50 – to lepkość w wysokich temperaturach. Im niższa jest pierwsza wartość tym olej lepiej zachowuje swoje parametry przy niskich temperaturach, a im wyższa jest druga tym przy wyższych.
Bardzo popularny na polskim rynku jest olej 10W-40 (zakres temp. -20⁰ C do +35 ⁰ C). Sprawdza się on dobrze w naszej strefie klimatycznej, dlatego jest zalecany przez wielu producentów.
Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?
Problem polega jednak w określeniu optymalnej temperatury oleju dla jego prawidłowego obiegu w silniku i sprawności działania. Z jednej strony zbyt niska jego temperatura pogarsza smarowanie poszczególnych części motoru a tym samym szybszemu zużyciu ulegają podzespoły jednostki napędowej. Zbyt wysoka temperatura grozi natomiast tzw. przepalaniem się oleju, przez co traci on swoją konsystencję, wytrącają się złogi a obieg oleju w silniku zostaje zakłócony. W skrajnych sytuacjach może to doprowadzić nawet do zatarcia motoru.
Optymalna temperatura oleju
Optymalna temperatura pracy oleju to 95-105 ⁰C. Próby jego sprawności wykonuje się przy równych 100 ⁰ C. Jeśli auto podróżuje przez długi czas z dużymi prędkościami to temperatura rzędu 110-115⁰ C nies jest czymś niepokojącym. Jeśli jednak w mieście temperatura przekracza 105⁰ C może to świadczyć o pewnym problemach.
Trzeba pamiętać także, że prawidłowa temperatura oleju silnikowego zależy także od jego rodzaju. Najsłabsze są te mineralne, dla których zabójcze okazują się temperatury powyżej 120⁰C. Oleje w pełni syntetyczne są w stanie wytrzymać nawet 150⁰ C. Pomiar powinien być dokonywany w misce olejowej.
Powrót do Mechanika - problemy techniczne
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 28 gości