Strona 1 z 1

Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: N 10:42, 14 sty 2018
przez przetwornica
Cześć.
Z końcem ubiegłego roku moja panda otrzymała strzał w tył, skutkiem czego zapadła decyzja o zmianie samochodu.
Być może wybór padnie na PIII, ale chciałbym uniknąć problemu, z którym zmagałem się przez ostatnie 4 lata posiadania PII.
Silnik 69HP E5, zestawiono ze skrzynią o stanowczo zbyt długich przełożeniach, jak na moje potrzeby.
Przede wszystkim na III biegu:
- prędkość maksymalna - 150km/h @6600obr/min. - Nie wiem po co aż tyle
- prędkość dla momentu maksymalnego - (GPS/OBD) 66km/h (licznik 70km/h) @ 3000obr/min. - znów nie wiem po co aż tyle
Aby utrzymać przepisowe i bezpieczne 50...55km/h, na trzecim biegu, mamy ok. 2300...2500obr/min. Brakuje wtedy momentu obrotowego do pokonania bardziej stromych wzniesień, których w zamieszkiwanej przeze mnie okolicy jest sporo.
W tej sytuacji pozostaje mi "piłowanie" na dwójce przy 3700...4000obr/min., by dotrzymać przepisowych 50...55km/h - lipa:(
Jeśli PIII 1242 69HP ma taką samą skrzynię, to zmusi mnie, by zawęzić poszukiwania do wersji 0.9TwinAir, lub 1.3MultiJet, które moment osiągają poniżej 2000obr/minutę, przynajmniej teoretycznie lepiej zniosą chwilowe wysokie obciążenia.
Uprzejmie proszę Was, którym cierpliwość pozwoliła na przeczytanie całego postu :shock: , o odpowiedzi:
Jakie obroty silnika macie na poszczególnych biegach, przy prędkościach, z którymi najczęściej się poruszacie.
Dodajcie też, jaki silnik (69HP/0.9TwinAir/1.3MultiJet) i jaki samochód (cywilny/VAN/4x4) posiadacie.

Re: Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: N 11:27, 14 sty 2018
przez Majkel_B
W 1.3 Multijet przy 50-55km/h mam około 2tyś obrotów na 3 biegu.

Re: Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: N 13:09, 14 sty 2018
przez gregory1979
W 0.9 TwinAir przy 50-55km/h mam około 2200 - 2500 obrotów na trójce. Licznik podpowiada zmianę biegów przy 2000 obrotów.

Re: Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: Wt 10:13, 16 sty 2018
przez adnap1
Znając przełożenia przekładni głównej i danego biegu oraz promień dynamiczny koła (opony) można obliczyć teoretyczną prędkość obrotową silnika konieczną do poruszania się samochodu z daną prędkością. I tak dla PIII, prędkości 50 km/h i opony 175/65R14 teoretyczne prędkości obrotowe silnika wynoszą:
1.2 V8 69: 2388 obr./min.
1.3 Multijet 75: 2134 obr./min.
0.9 TwinAir 85: 2440 obr./min.

Re: Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: Cz 13:06, 18 sty 2018
przez przetwornica
Dziękuję Wam za odpowiedzi.
Kolego adnap1, skąd znasz wartości przełożeń?
Niestety utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że 1242 8V 69 nie ma u mnie racji bytu, a to zawęża mocno wybór.

Re: Przełożenia skrzyni, zwłaszcza III biegu.

PostNapisane: Cz 14:55, 18 sty 2018
przez adnap1
Szczegółowa dane techniczne PIII (w tym przełożenia skrzyni biegów i przekładni głównych poszczególnych wersji silnikowych) opublikowano w Komunikacie Prasowym z 14.12.2011. Komunikaty Biura Prasowego FCA są dostępne na stronie www.fiatpress.pl.