Strona 1 z 2

Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LPG]

PostNapisane: Pn 21:33, 10 sie 2015
przez Tygrys
Witam,
opiszę pokrótce problem:
Panda pewnego dnia zgrzała się, aż do czerwonej kreski i białego dymu z okolic rozrządu. Następnie został odpowietrzony układ chłodniczy i problem został zażegnany na około 1000km(tydzień) i przez cały ten czas wskazówka temperatury była równiutko na połowie. Wczoraj Panda znowu zaczęła się grzać, wskazówka nie doszła do czerwonego pola, ale była bardzo blisko, dzisiaj znowu ją odpowietrzyłem dolałem ok. 3l (!!!) płynu chłodniczego i temperatura znów nie przekracza połowy. (nadmuch również grzeję na gorąco, przed odpowietrzeniem był tylko letni podmuch).
Termostat raczej jest sprawny, gdyż załącza się wiatrak zaraz po przekroczeniu połowy przez wskazówkę na skali temperatury.
Nie kapię z podwozia, nie zostawia za sobą plam.
Pod korkiem od zbiornika wyrównawczego nie zbiera się żaden osad, również pod wlewem oleju nie widać żadnej mazi.
Nie dymi z rury wydechowej.
Na jałowym biegu ma ok. 800ob/m, ale czasami zaraz po odpaleniu zatrzymuje się na 1200-1300ob/m po czym dopiero po chwili spada do 800.

Właścicielem tej Pandy jestem od nie dawna, więc nie jest mi dobrze znana historia wymian i napraw.

Obawiam się że może to być uszczelka pod głowicą. Pytanie jak mogę to potwierdzić lub obalić.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Pn 22:26, 10 sie 2015
przez zibi63
Ucieka Ci i to w astronomicznym tempie płyn chłodniczy. Jeśli dotyczy to uszczelki, to będą przedmuchy powodujące wzrost ciśnienia w układzie chłodniczym. Wystarczy zagrzać silnik i bardzo ostrożnie odkręcić korek zbiornika wyrównawczego. Gwałtowne ujście gazów będzie znaczyło, że to uszczelka.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Pn 22:34, 10 sie 2015
przez arnold
Jeśli z okolic rozrządu coś się wydobywało to przyjrzałbym się pompie wody. Co do uchodzenia gazów po odkreceniu korka to możesz kolegę wprowadzić w błąd. Układ jest pod ciśnieniem w trakcie pracy to zawsze syknie. Niepokojące są bąbelki które uchodzą przez zbiornik wyrównawczy.

Wysłane z mojego E2303

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Pn 22:54, 10 sie 2015
przez Tygrys
Odkręcałem dzisiaj na rozgrzanym silniku korek od wlewu płynu chłodniczego (przed odpowietrzeniem), wystrzeliło trochę płynu pod ciśnieniem, myślałem że to normalna reakcja rozgrzanego płynu.
Gdy silnik nie jest mocno nagrzany, odkręcając korek od zbiornika wyrównawczego słychać tylko charakterystyczne syknięcie.

Z zbiorniczka nie wydostają się bąbelki (teraz), ale przy pierwszym odpowietrzaniu, podczas gdy śruba na rurze od nagrzewnicy była odkręcona, uchodziło powietrze z zbiornika wyrównawczego (płyn był nalany po korek, uchodzące powietrze robiło jakby miejsce na płyn, który się cofał).
Na płynie w chłodnicy nie widać oczek (jak w rosole) od oleju.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Pn 23:08, 10 sie 2015
przez arnold
Dlatego może pracująca pompa rozpraszać płyn i nie widać wycieków. Bo gdzieś to musi się tracić. Płyn jeszcze ciśnieniem a jeśli go nie ma to w jego miejsce jest powietrze które musiałeś spuścić.

Wysłane z mojego E2303

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 8:06, 11 sie 2015
przez adamikos
Panowie, a moze to jednak termostat? Wydaje mi sie se wentylator jest wyzwalany jakims czujnikiem i termostat nie ma nic do tego (chyba ze sie myle?).

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 11:44, 11 sie 2015
przez bunio14
Może zabrzmi dziwnie ale skoro dolewasz ciągle płynu a nigdzie nie cieknie, poziom oleju nie wzrasta, nie ma tłustej mazi nakorku itd. to zerknij może na nagrzewnicę? Posprawdzaj pod dywanikiem kierowcy/pasażera czy nie masz mokro. Możliwe, że po prostu w czasie prcy silnika płyn chłodzący ucieka i auto musi się zagrzać - nie ma opcji. Jeśli to nagrzewnica to popełniłem manual - do zrobienia samemu nawet na parkingu.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 18:31, 11 sie 2015
przez arnold
ECU włącza wentylator gdy określona teperatura panuje w układzie. Wszystko z jednego czujnika (tego w głowicy) Nie stosuje się już oddzielnego włącznika termicznego jak kiedyś.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 21:13, 11 sie 2015
przez Romix13
Tygrys napisał(a):Witam,
opiszę pokrótce problem:
Panda pewnego dnia zgrzała się, aż do czerwonej kreski i białego dymu z okolic rozrządu. Następnie został odpowietrzony układ chłodniczy i problem został zażegnany na około 1000km(tydzień) i przez cały ten czas wskazówka temperatury była równiutko na połowie. Wczoraj Panda znowu zaczęła się grzać, wskazówka nie doszła do czerwonego pola, ale była bardzo blisko, dzisiaj znowu ją odpowietrzyłem dolałem ok. 3l (!!!) płynu chłodniczego i temperatura znów nie przekracza połowy.
Termostat raczej jest sprawny, gdyż załącza się wiatrak zaraz po przekroczeniu połowy przez wskazówkę na skali temperatury.

Wiatrak tu nić nie ma do rzeczy, bo jak termostat się zawiesił to też Ci się włączy.
Pytanie:
Czy dolewałeś płynu, bo uciekło Ci przez korek po zagotowaniu ? czy po prostu Ci go ubywa ? bo 3l to jednak sporo jak na przelanie korkiem, jeżeli ubywa w jakikolwiek inny sposób, czyli samoczynnie to na 100% UPG przepuszcza już i jest do wymiany. Nie ma co z tym zwlekać ponieważ może Ci nadtopić głowicę i dojdzie Ci dodatkowo napawanie głowicy przed planowaniem.
Druga rzecz, jeżeli raz Ci się układ chłodzenia zagotował a potem tydzień czasu nic się nie działo, to termostat się po prostu zawiesił i będzie to robił coraz częściej, bo może być zanieczyszczony lub wyexploatowany, więc przy okazji wymiany UPG również bym go zmienił. Jeżeli to nie uszczelka to wymień chociaż termostat, koszty nie są kosmiczne a problem gotowania zniknie. Temat UPG jak i termostatu przerabiałem kiedyś u siebie, więc nie są to tylko domysły.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 21:32, 11 sie 2015
przez Tygrys
Płyn wycieka jakoś samoczynnie z niewiadomego miejsca.
Dzisiaj zrobiłem około 50km i wszystko było ok. Temperatura idealnie na środku, nic w górę nie wzrastało.
Płynu w zbiorniczku wyrównawczym wydaję się być tyle samo co wczoraj.
Dywaniki suche, więc nagrzewnica odpada.
Problem z odstawieniem do mechanika w tym momencie jest taki, że jestem w pracy 200km od domu i poruszanie się samochodem jest dla mnie konieczne do początku przyszłego tygodnia.
Jutro przyjrzę się termostatowi.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Wt 22:02, 11 sie 2015
przez Romix13
No to zostaje Ci dokładnie obejrzeć blok silnika czy gdzieś nie mokro i ewentualnie węże, co do termostatu to zapobiegawczo jak będziesz miał możliwość to zmień.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Cz 18:45, 13 sie 2015
przez Regis
U mnie w focusie też płynu ubywało. Nie dymił, nie szło w olej ani w tłoki. Okazało się że na łączeniu obudowy termostatu z blokiem silnika wydmuchało (wypłukało?) uszczelkę i przy ciśnieniu wywalało płyn idealnie na kolektor wydechowy :P Widać nie było, czuć też nie.

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Śr 10:08, 16 wrz 2015
przez Tygrys
Witam, znalazłem rozwiązanie, tzn mechanik znalazł. Okazało się że problemem był korek umieszczony w bloku silnika pełniący role bezpiecznika , który reaguje w przypadku zamarznięcia płynu chłodniczego. Korek ten zwyczajnie korodował powiększając dziurę przez którą uciekał płyn. Koszt części 20 zł - całość 200 zł.

PS. Wydaje mi się, że po tym spadło spalanie;). Dzięki za zaangażowanie, lecę na Rysy, pozdrowienia;)

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Śr 10:53, 16 wrz 2015
przez olo 1
No to spokój nareszcie. Ale jeśli jeden brok przegnił to-odpukać-oby nie okazało się, że inne elementy silnika mające kontakt z płynem nie były skorodowane. Pytanie na jakich to płynach jeździło?

Re: Przegrzewa się i chłonie płyn chłodniczy [1,2, 69 KM, LP

PostNapisane: Śr 18:10, 16 wrz 2015
przez arnold
Co ten duży od strony skrzyni? To znaczy że musiało ciec.