Strona 4 z 6

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Śr 22:31, 22 lis 2017
przez plchemik
Czyli mam rozumieć, że po uruchomieniu silnika poczekać chwilę aż drgnie wskazówka od temperatury i odkręcić korek od zbiornika, a następnie nakrętkę motylkową i wtedy poziom cieczy podniesie się powyżej max i zacznie cieknąć przez ten odpowietrznik? Następnie zakręcić ją a odkręcić drugi odpowietrznik i jak z niego płyn poleci to zakręcić? I to wszystko?

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Śr 22:34, 22 lis 2017
przez Albercik
nie. nie wolno odpowietrzać na pracującym silniku. pompa, przepychając płyn przez układ - z drugiej strony go zasysa, więc a) nie wytwarza ciśnienia, a jedynie przepływ, b) gdy nie ma ciśnienia w układzie (zimny płyn) może wręcz zassać powietrze przez odkręcony odpowietrznik.

Mateusz nie - nie odkręcaj korka od chłodnicy, żeby nie zeszło ciśnienie z układu.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Śr 22:46, 22 lis 2017
przez morpheus1581
Nie! No Tomek! Co Ty mu gadasz? Nie komplikuj sprawy.
Odpal silnik jak zimny. Odkrec odpowietrznik na chlodnicy. Niech sobie pyrka jak poleci to zakrec. Następnie odkrec od nagrzewnicy i to samo.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 8:39, 23 lis 2017
przez Albercik
Marcin, proszę Cię... jeśli Ty tak odpowietrzasz układ chłodzenia w swoich autach, to ja współczuję ich przyszłym właścicielom...

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 9:01, 23 lis 2017
przez plchemik
Albercik napisał(a):Odpowietrzanie w 1.1 ze zbiornikiem na chłodnicy wygląda tak:
- odkręcasz korek zbiornika,
- odkręcasz odpowietrznik na chłdnicy,
- odkręcasz odpowietrznik na wężu górnym przy grodzi, idącym do nagrzewnicy (na takim kolanku),
wlewasz płyn. Odpowietrzniki są ponżej MAX płynu, więc płyn zacznie się przelewać. Zakręć odpowietrznik.
I teraz uwaga: zalecam trochę inaczej, niż poleca WKŁ, a mianowicie:
- rozgrzewamy silnik do ok. 50 st. C (tak, żeby wskazówka od temperatury lekko drgnęła do góry), gasimy auto,
- luzujemy (nie odkręcamy całkiem) najpierw odpowietrznik na chłodnicy i czekamy aż przestaną lecieć bąbelki, a zacznie lecieć jednolity płyn (można trochę pobujać autem), zakręcamy.
- luzujemy (nie odkręcamy całkiem) odpowietrznik przy nagrzewnicy i czekamy bla bla bla - jak wyżej,
- rozgrzewamy do 90 st., powtarzamy procedurę z dwóch poprzednich punktów,
- rozgrzewamy auto do włączenia wentylatora na chłodnicy,
- powtarzamy odpowietrzanie.
- czekamy aż trochę ostygnie i dolewamy płynu do MAX,
- po jednym dniu jeżdżenia - kontrolujemy poziom płynu i znowu dolewamy. Można kontrolnie odpowietrzyć na gorącym silniku.

Uwaga dla aut z klimą: robimy to na wyłączonej klimie.
Uwaga dla wszystkich: w chłodne dni (poniżej 20 stopni) robimy to na wyłączonym nawiewie do kabiny.

P.S. NIE STAWAJCIE PRZODEM "POD GÓRKĘ", ANI Z GÓRKI! Powietrze znajdujące się w przewodzie idącym do nagrzewnicy ucieknie spod odpowietrznika i nie da się dobrze odpowietrzyć układu. Auto musi stać na poziomej powierzchni.

Mam w ten sposób postępować? Z tym że odpowietrznik na zbiorniku przy chlodnicy mam powyżej MAX a uklad już zalany do pełna więc pozostaje mi druga część tutoriala?

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 14:18, 23 lis 2017
przez morpheus1581
Albercik napisał(a):Marcin, proszę Cię... jeśli Ty tak odpowietrzasz układ chłodzenia w swoich autach, to ja współczuję ich przyszłym właścicielom...


Tomek ile razy ja już płyny zmienialem.
Oczywiście masz rację co do wymiany płynu bo takie właśnie są procedury ale u kolegi układ jest już zalany płynem, ma tylko problem z jakimś zapowietrzeniem więc nie widzę nic złego aby odkręcić odpowietrzniki przy pracującym silniku. Wypchnie wtedy ewentualne powietrze.

Co do ciśnienia w układzie to nie pompa Tomaszu wytwarza ciśnienie w układzie tylko płyn chłodniczy wraz ze wzrostem temperatury bo pecznieje

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 14:41, 23 lis 2017
przez plchemik
Zrobiłem tak, że rozgrzałem silnik do temp. około 50 stopni, po czym wyłączyłem go i poluzowałem najpierw odpowietrznik na zbiorniku-poleciał strumieniem płyn-zakręciłem odpowietrznik. To samo odpowietrznik na wężu od nagrzewnicy, tutaj usłyszałem charakterystyczne krótkie psss i poleciał małym strumieniem płyn, zakręciłem odpowietrznik. Przy każdym odpowietrzniku poruszyłem samochodem na boki żeby jakiekolwiek nagromadzone w układzie powietrze zeszło. Powtórzyłem procedurę po rozgrzaniu silnika do 90 stopni oraz po uruchomieniu wentylatora. Zobaczę w poźniejszym czasie efekty.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 20:24, 23 lis 2017
przez plchemik
No i niestety nic się nie zmieniło, wskazówka od temperatury dalej faluje, czyli po rozgrzaniu silnika, szybko wzrasta do połowy skali i po przejechaniu kilkudziesięciu metrów spada do 1/4 skali. Ogrzewanie działa, nic już nie bulgocze w okolicy nagrzewnicy po uruchomieniu silnika. Może mam powyżej poziomu MAX zbiornika nalać płynu, a następnie zacząć odpowietrzanie na uruchomionym silniku?

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 20:37, 23 lis 2017
przez arnold
Poluzuj kilka razy odpowietrznik na przewodzie przy większych obrotach po powrocie z trasy i dolewaj płynu jak będzie ubywać. W końcu pozbędziesz się powietrza.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Pt 9:04, 24 lis 2017
przez Albercik
morpheus1581 napisał(a):Co do ciśnienia w układzie to nie pompa Tomaszu wytwarza ciśnienie w układzie tylko płyn chłodniczy wraz ze wzrostem temperatury bo pecznieje



No to właśnie napisałem...

Ogólnie - układ w Pandzie jest tak skonstruowany, że odpowietrzniki są w najwyższych miejscach auta. Dlatego też nie należy odpowietrzać na pracującym silniku, bo w tych najwyższych miejscach zbiera się powietrze. Jeśli płyn krąży - powietrze jest zasysane z powrotem do układu. Dlatego procedury przewidują rozgrzewanie auta na wolnych obrotach i odpowoetrzanie na zgaszonym silniku.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Pt 18:10, 24 lis 2017
przez arnold
Pompa tocząc też wytwarza wyższe ciśnienie za niż przed. Nie należy tego mylić że cały układ pracuje przy podwyższonym ciśnieniu ogólnie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: So 1:51, 25 lis 2017
przez Albercik
arnold napisał(a):Pompa tocząc też wytwarza wyższe ciśnienie za niż przed. Nie należy tego mylić że cały układ pracuje przy podwyższonym ciśnieniu ogólnie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Owszem, ale pamiętaj o równowadze sił - jeśli za pompą jest wyższe ciśnienie to przed nią musi być niższe. Ot fizyka.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Cz 23:22, 05 lip 2018
przez zibi63
Jestem po wymianie płynu- wersja Actual z 2011 r. 69 KM. Jest problem z odpowietrzeniem- nie widzę odpowietrzacza przy chłodnicy (czy przy zintegrowanym zbiorniku wyrównawczym nie ma go?). Początkowo bulgotał przy odpaleniu, po dwóch rozgrzaniach przestał ale nagrzewnica raz grzeje a raz nie grzeje. Trochę odpowietrzałem zaworkiem idącym do nagrzewnicy i powietrze uciekało.Czy ta wersja tak ma i trzeba tak do skutku? Ktoś jest zorientowany w temacie i może coś podpowiedzieć?

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Pt 9:32, 06 lip 2018
przez morpheus1581
Na pewno nie masz odpowietrznika na chłodnicy? Powinien być u góry po lewej stronie przy zbiorniku wyrownawczym od wewnatrz auta. Najpierw odpowietrz wlasnie przy chłodnicy a później przy nagrzewnicy. Spokojnie i pomału. Płyn się musi nagrzać i spęczniec. Trochę to trwa.

Re: Odpowietrzanie - KONKRETY

PostNapisane: Pt 17:45, 06 lip 2018
przez Shoofel
zibi63 ustaw temperaturę na maxa nawiewu i procedura odpowietrzania od nowa. Musi zadziałać wentylator od chłodnicy wtedy jesteś pewien ze jest właściwa temperatura.