Strona 1 z 2

Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 0:49, 03 cze 2012
przez oxydian
Poszukuję obrazkowej instrukcji wymiany rozrządu wraz z pompą wody w benzyniaku 1.2 8V.
W szczególności chodzi mi o:

1. Lokalizację znaków
2. Sposób obchodzenia się z napinaczem
3. Info czy do wymiany trzeba ściągnąć łapę silnika i czy da się to wszystko zrobić bez włażenia pod spód
4. Czy zakup samego łożyska napinacza nie nastręcza później problemów z jego podmianą na starym napinaczu robiąc to "gołymi rękami" bez imadła, prasy itp.

Za wymianę rozrządu zaśpiewali mi 220 zł we Wrocku co uważam za skandal biorąc pod uwagę klasę auta i prostotę silnika. Rozrząd wymienię sam jednak wcześniej powyższe informację będą bezcenne :)

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 1:35, 03 cze 2012
przez Lukasz
napinacz to nic innego jak rolka z łożyskiem na jednej śrubie :) - regulacja ręczna (wstępna) i dokręcenie tej o to śruby.
(P.S - po cholerę bawić się w jakieś druciarstwo z wymianą łożyska napinacza? nie uważasz ze to trochę za dużo roboty i kosztów, a następnie konsekwencje jakie mogą z tego wyniknąć? myślę ze 10zł różnicy miedzy nowym napinaczem a łożyskiem które musisz wprasować to już farsa by na tym skąpić :facepalm: ) - to jest SILNIK a nie tulejka zawieszenia... (chociaż i tam za takim druciarstwem nie jestem.. - bądźmy poważni) poza tym zrób jak uważasz, jeśli wszystko ci się zdupi po drodze przez jakieś durne łożysko to odkryjesz Amerykę kupując goły słupek do pandy za 1000zł lub robiąc jej remont... :)

trzeba ściągnąć łapę silnika, silnik podeprzeć na koziołku najlepiej. A pod spód musisz wejść bo masz znaki na dole jak i u góry (jeśli masz 1.2 8v to po zakupie paska rozrządu zanim wsadzisz zorientuj się ile ma zębów twój założony i zakupiony - były dwa rodzaje, oczywiście muszą mieć tyle samo)

Wymień od razu pompę wody - pompa w pandzie na pewno nie przeżyje przebiegu dwóch rozrządów. Po założeniu rozrządu i upewnieniu ze znaki na dole (koło wychodzące z wału ma znak który musi się pokryć ze znakiem na pasku) jak i u góry (koło z rozrządu ma znak który także musi pokryć się z paskiem) się pokrywają zakręć raz wałem o 360" i sprawdź czy nadal się pokrywają (zrób sobie także swoje znaki - np. jakimś markerem etc.). Po wyjęciu paska z pudła nie wywijaj nim we wszystkie strony tylko od razu w pozycji NIE WYGIĘTEJ (nie rób z niego ósemki "8" ) przemieść go w miejsce gdzie powinien się znaleźć.

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 16:06, 03 cze 2012
przez johnydeep
własnie bede robił manula z wymiana rorzadu w 1.1 w wersji chałupniczej ze zdjeciami znaków itp. mysle ze do jutra sie wyrobie:)

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 16:40, 03 cze 2012
przez wojtassslg
trzymam kciuki za pół roku to samo mnie czeka :)

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 22:29, 03 cze 2012
przez marco80
Jezeli nie będziesz mógł znaleźć znaku na dolnym kole to w górnej cześci skrzyni biegów jest zaslepka jak ją ściągniesz to zobaczysz koło zamachowe na nim tez jest znak GMP który musi się pokryć z znakiem na obudowie skrzynki biegów

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 22:48, 03 cze 2012
przez victor89
To jest manual na który będę czekał z niecierpliwością. W 1.2 powinno być podobnie.
Pasek pompa i napinacz już niebawem muszę wymienić (70 tys na tym komplecie mam przejechane)

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: N 23:02, 03 cze 2012
przez oxydian
Manual bardzo by sie przydał wielu osobom i bedziemy bardzo wdzieczni Koledze. Sama wymina rozrządu zwłaszcza w silniku 8V nie jest trudna, problem z kiepskim dostępem z racji bocznego ustawienia silnika. Fajnie sie wymienia w autach z napedem na tylna os, rozrzad ma sie wtedy przed soba. Sam wymieniłem w Omedze 2.0 16V i udalo sie bez problemu, choc tam trzeba blokowac kola rozrzadu bo sie rozjezdzaja i nijak sie paska nie da zalozyć bez blokady.... trzeba tylko dobrze ustawic na znaki i z odpowiednia sila ustawic napinacz ot cala sztuka, a napinacze maja rozna konstrukcje wiec manual mile widziany.... ale widze jeszcze ze tutaj w Pandzie dodatkowo trzeba pasek zalozyc wg kreski na nim, o tym nie wiedzialem przyznam :) Przy okazji warto przeplukac sobie uklad chlodzenia i zalac swiezy plyn, ktory i tak musimy zlac przed zwaleniem pompy :ok:

Nawiążę jeszcze do tego co napisał powyżej Łukasz o wyginaniu paska. Ciekawi mnie dlaczego ? Chodzi o metalowe wzmocnienie paska ?

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Pn 9:03, 04 cze 2012
przez Lukasz
Chodzi o to ze nieświadomie idzie skrócić żywotność paska, technologicznie tak jak został wyjęty z pudełka powinien być od razu założony a nie wyginany na boki, dokładnie o te wzmocnienie chodzi -> odporne na rozciąganie, a nie na wyginanie.

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Pn 13:50, 04 cze 2012
przez bambrys
u mechanik płaciłem 100zł za wymianę rozrządu , a pompę wody nie musisz wymieniać jeżeli to pierwszy rozrząd wystarczy co drugi wymienić , ja wymieniałem przy 98tyś

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Pn 15:38, 04 cze 2012
przez victor89
bambrys napisał(a):u mechanik płaciłem 100zł za wymianę rozrządu , a pompę wody nie musisz wymieniać jeżeli to pierwszy rozrząd wystarczy co drugi wymienić , ja wymieniałem przy 98tyś

Gdzie jest taki mechanik! W Nisku czy gdzieś w Stalowej Woli?

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Pn 17:59, 04 cze 2012
przez Dreamcatcher
oxydian napisał(a):Za wymianę rozrządu zaśpiewali mi 220 zł we Wrocku co uważam za skandal biorąc pod uwagę klasę auta i prostotę silnika. Rozrząd wymienię sam jednak wcześniej powyższe informację będą bezcenne :)

to może lepiej nie będę mówił ile to to w dieslu kosztuje bo byś spadł.

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Pn 20:18, 04 cze 2012
przez bambrys
victor89 napisał(a):
bambrys napisał(a):u mechanik płaciłem 100zł za wymianę rozrządu , a pompę wody nie musisz wymieniać jeżeli to pierwszy rozrząd wystarczy co drugi wymienić , ja wymieniałem przy 98tyś

Gdzie jest taki mechanik! W Nisku czy gdzieś w Stalowej Woli?

W Nisku jest dobry i tani , zawsze u niego robię zapraszam

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Wt 22:25, 05 cze 2012
przez oxydian
FOTO MANUAL WYMIANY ROZRZADU WRAZ Z POMPA WODY W SILNIKU 1.2 8V

http://punto.org.pl/zrobtosam/model176czylimk1/52

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Śr 13:54, 06 cze 2012
przez skubie
Dobry manual :)
Gdzieś go kiedyś wcześniej znalazłem i czeka w zakładkach na swoją kolej :wink:

Jednak to Punto I nie ma tutaj poduszki silnika, a ja widzę wielki kawał żelastwa, który będzie trzeba zdjąć by dobrać się do rozrządu :|

PS. czy pasek rozrządu w Pandzie kręci się tak jak strzałki z tego manuala pokazują?

Re: Wymieniamy kompletny rozrząd - Panda 1.2 8V

PostNapisane: Śr 22:55, 06 cze 2012
przez johnydeep
żeby odkrecic łape silnika podpieramy silnik za miske olejowa tak jak widac to na foto, pamietać należy aby auto również było podparte na podnośniku/klocku/cegle itp, oraz dodatkowo 2 raz zabezpieczone np. pod progiem cegła/klockiem/felga itp. WAŻNE! ŻEBY W SUMIE BYŁO 3 PODPORY - BEZPIECZEŃSTWO JEST NAJWAŻNIEJSZE!!
( ja mam pod silnikiem jedno, pod progiem i wahaczem)
Obrazek</noscript>

Obrazek

Na tym zdjeciu - pierwsze okrecamy czujnik wałka plus 3 śrubki osłony
Natępnie odkrecamy 3 duże sruby z lewej strony oraz 3 duże śruby z prawej strony ( klucz 15i 17)

Gdy je odkrecimy ukazuje nam sie takie cos:
Obrazek

Kiedy juz odkrecimy górna łape/poduszke silnika odkrecamy pozstały ucwyt który widacna zdjeciu-od góry sa 2 śruby, bez problemu, następnie musimy oddołu siedostac do pozostałych 2 srub, dostępjest utrudniony i trzeba oddołu je odkrećecac najelpiej
Obrazek
Jest to widok uchytu od dołu,tak zeby widac było te sruby

Kiedy odkrecimy wszystko pojawia sie taki widok

Obrazek

1 - napinacz paska rozrzadu
2 - kierunek obracania się wału/paska
3 - pompa wody (manula do pompy mozna wziąć z punciaka, tak samo sie robi tylko trzeba dobrze "zaprawe" dac i gotowe)

1 znak znajduje sie na kole wałka rzorzadu - czyli od góry gowidac
Obrazek

2 znak najlepiej ustawić wokienku skrzyni biegów, tak jak widac to w punto
Obrazek

I teraz tak w skrócie jak zakładamy pasek: zaczynamy od ustawienia znaków widocznych na zdjeciach, następnie zakładamy pasek od dolnego koła i ciagniemy przez pompe i następnie owijamy go przez kołko wałka rorzadu pamietajacaby był nacigniety reka, nie wisiał po prostu. Na każdym pasku sa narysowane kreski które należy pokryc ze znakami na kołku dolnym i górnym (zaczynajac od dołu oczywiscie) pozniej przeciagamy pasek przez napinacz i naciagamy.
Obrazek
Kierunek zakładania paska

zdjecia napinacza przed naciagnieciem:
Obrazek

Po naciagnięciu "nożki" powinny sie nakrywać u mnie wyszło to mniej wiecej tak(zdjęcie pokazuje jak to powinno wygladać, j poprawiłem to pozniej zeby było idealnie ale nie zrobiłem foto niestety):
Obrazek

I teraz mała uwaga-polecam pożyczyć od kogos kluczyk do naciagacza :) w warunkach garażowych nie majac klucza do naciagnięcia napinacza użyłem nożyczek do paznokci takich 8 cm, koncówkami nożyczek złapałem za nożki i scisnałem je - polak potrafi :)

Na samym koncu jak zrobimy wszystko obracamy dolnym wałem o 360* i sprawdzamy znaki na kołku wałka rozrzadu i w okienku czy jest na 0* jak sie porywaja to jest wszystko ok (ZNAKI z paska nie beda sie juz pokrywać ze znakami na kołkach) I składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Wszelkie modyfikacje opisane w powyższym manualu wykonujesz na własne ryzyko. Autor nie odpowiada za ewentualne: zniszczenia, utratę zdrowia, utracone korzyści, dyskomfort psychiczny i fizyczny oraz wszelkie inne straty powstałe w wyniku stosowania się do powyższego manuala :)