Narowista Panda

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Narowista Panda

Numer postu:#1  Postprzez Yarovic » N 21:51, 14 sie 2022

Mam pytanie takie trochę ogólne,
czy Wasze Pandy też są takie dzikie i wrażliwe na operowanie gazem?

Ja mam silnik 1.2 69 KM. Jeżdżę 22 lata samochodami. Ale Panda jest strasznie nieokrzesana. We Fiacie Stilo ruszanie, przechodzenie między biegami, redukcja biegów, odpuszczanie gazu po przyspieszeniu - wszystko jest mega płynne. W Pandzie np. na zimnym silniku start wymaga zawsze skupienia. A jak włączy się już klimę, to samochód w ogóle wymaga brutalnego traktowania pedału gazu.

Krótko mówiąc, Pandą da się jeździć dynamicznie, ale nie ma szans na płynną jazdę niczym limuzyną.

Nie wiem jak inne wersje. Jechałem króciutko 1.2 60KM i chyba też była taka narwana, ale za krótki dystans pokonałem.

Wydaje mi się, że w pogoni za euro 5 spierniczyli coś w sterowaniu mieszanką. Ma też chyba zbyt niskie obroty biegu jałowego. Najchętniej podniósłbym je tak o 100 obr/min.
... i tak jak już wspomniałem w innym punkcie - kompresor klimatyzacji powinien być sterowany silnikiem elektrycznym, a nie z paska z wału. Przyspieszanie z prędkości ok 40-50km/h na III biegu z włączoną klimatyzacją nie istnieje.

Jak to wygląda u Was?
Yarovic
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): N 17:51, 19 wrz 2021
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Panda: Mk II 1.2 69KM 2011
Imię: Jarek

Re: Narowista Panda

Numer postu:#2  Postprzez Nowicjusz » Pn 14:44, 15 sie 2022

U mnie początki jazdy tym samym modelem wyglądały podobnie. Po pewnym doświadczeniu i wyczuciu w operowaniu sprzęgłem i gazem da się jeździć w miarę płynnie. Czasami gdy samochód dam komuś pierwszy raz to jazda wygląda jakby dopiero odebrał prawo jazdy (nawet doświadczeni kierowcy). Według mnie to skutki uboczne normy Euro 5 (wraz ze wszystkimi rozwiązaniami technicznymi) plus sprzęgło sterowane linką.
Nowicjusz
Świeżak
 
Posty: 47
Dołączył(a): Wt 15:02, 23 cze 2015
Lokalizacja: Sosnowiec
Panda: 1.2
Imię: Tomasz

Re: Narowista Panda

Numer postu:#3  Postprzez Yarovic » Śr 23:36, 17 sie 2022

Też mi się wydaje, że winne jest tu Euro 5. Swoją drogą ciekawi mnie czujnik na pedale sprzęgła. Jego zakres pracy jest malutki, ale nie wiem na co wpływa.
No i obroty biegu jałowego... dla bezpieczeństwa - podniósłbym je, ale nie wiem, jak się za to zabrać, bo czasu mało :/
Yarovic
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): N 17:51, 19 wrz 2021
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Panda: Mk II 1.2 69KM 2011
Imię: Jarek

Re: Narowista Panda

Numer postu:#4  Postprzez mobilny » Cz 23:55, 18 sie 2022

Wolne obroty można ustawić tylko komputerem. Wtedy będziesz wiedział dlaczego spadły.Według tego co piszesz to ci co mają E6 powinni rwać włosy z głowy.
Ten czujnik jest po to aby nie gasł silnik przy zmianie biegów. Ale musi być 900 obr. żeby płynnie działało.Przy załączaniu klimy komputer sam dodaje 100 i więcej obrotów ale musi widzieć prug obrotów jałowych .
mobilny
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 42
Dołączył(a): So 20:41, 14 lip 2018
Lokalizacja: Śląsk
Panda: 3 YOUNG 1.2 2014
Imię: Andrzej

Re: Narowista Panda

Numer postu:#5  Postprzez Yarovic » Wt 20:26, 30 sie 2022

Fabrycznie Panda II ma coś ok. 750 obr/min dla biegu jałowego, na rozgrzanym silniku... To za mało.
Uwielbiam te momenty jak muszę szybko ruszyć... a tu klima mówi... powoli, nie szalej bo się spocisz... Pedał gazu jakby był odcięty.
Yarovic
Świeżak
 
Posty: 20
Dołączył(a): N 17:51, 19 wrz 2021
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Panda: Mk II 1.2 69KM 2011
Imię: Jarek

Re: Narowista Panda

Numer postu:#6  Postprzez nti » Śr 21:31, 31 sie 2022

Moja Panda to wersja 60KM, Euro 4.
Jazda całkowicie płynna. Ruszanie na płaskim terenie z 2 biegu, raz nawet przez pomyłkę ruszyłem z 3. Obroty na jałowym 1200 a jak się dołączy klimatronik to rosną na dłuższym postoju do 2000 a po tym jak sterownik ją odłączy - znowu spadają. Ruszenie z piskiem opon nie jest żadnym problemem.
W tej starszej wersji max moment obrotowy jest przy 2500 obrotów więc nie kręcę zwykle więcej niż 2000 - 3000 - wtedy zmieniam biegi i wtedy wszystko przebiega bardzo płynnie. Podczas redukcji z biegu przy za wysokich obrotach można poczuć szarpnięcie.
Minusem jest słabsza moc = jazda na 5 biegu pod dużą górę kończy się spadkiem prędkości do 120km/h i czasem redukcją na 4 bieg. Ciekawe jak w wersjach z Euro 3 - wolnych od klimatycznego ogłupienia.

Być może to też kwestia wyregulowania linki sprzęgła. Jak wymieniłem na nową to nie umiałem się przyzwyczaić, łapało dopiero prawie na końcu wysokości pedału i w tym momencie nastąpiło szarpnięcie przy zmianie biegów, nie umiałem tego zgrać i "skakała jak żaba". Pisałem o tym w jednym z tematów, myślałem, że mam sprzęgło uszkodzone. Po regulacji wszystko działa idealnie.
Ostatnio edytowano Śr 21:40, 31 sie 2022 przez nti, łącznie edytowano 1 raz
nti
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 323
Dołączył(a): Cz 22:43, 24 maja 2018
Lokalizacja: Rybnik
Panda: Panda II 1.2 Emotion
Imię: Janusz

Re: Narowista Panda

Numer postu:#7  Postprzez nti » Śr 21:37, 31 sie 2022

Przypomniałem sobie, że miałem problem z "dławieniem" przy jeździe na luzie (dojazdy bez wciśniętego gazu w korku na 1 i 2 biegu kończyły się szarpaniem i trzeba było stabilizować sprzęgłem).
Okazało się, że wąż odmy był odłączony. Dodatkowo pojawił się jeszcze smród oparów oleju w kabinie. Bo wymianie węża i poprawnym zamocowaniu odmy problem całkowicie zniknął.
nti
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 323
Dołączył(a): Cz 22:43, 24 maja 2018
Lokalizacja: Rybnik
Panda: Panda II 1.2 Emotion
Imię: Janusz

Re: Narowista Panda

Numer postu:#8  Postprzez nti » Cz 18:56, 01 wrz 2022

Poniżej linki dzięki którym można porównać charakterystykę obu silników:

Fiat panda 1.2 60KM Euro 4:
https://www.automobile-catalog.com/curv ... namic.html
https://www.automobile-catalog.com/perf ... namic.html

Fiat panda 1.2 69KM Euro 5:
https://www.automobile-catalog.com/curv ... uro_5.html


Tutaj na wykresie (kolor niebieski 60hp, zielony 69hp):

Obrazek
Wynika z tego, że 60hp ma większe przyspieszenie, ale niższą vmax.
nti
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 323
Dołączył(a): Cz 22:43, 24 maja 2018
Lokalizacja: Rybnik
Panda: Panda II 1.2 Emotion
Imię: Janusz


Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

cron