Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#1  Postprzez Dale » So 4:21, 30 sty 2021

Hej. Problem tyczy się posiadanego przeze mnie Seicento z silnikiem 1.1 MPI i skrzynią C514, więc z tego co wiem jest to identyczny zestaw jak w części Pand II generacji. Jako że forum SC prawie umarło, liczę że może tu ktoś mnie poratuje dobrym słowem :)

Otóż poprzednie sprzęgło, które było od nowości, chodziło potwornie twardo, szarpało, zrywało i podjąłem decyzję o wymianie. Kupiłem kompletny zestaw od LUK i dałem do wymiany w jednym z lepszych warsztatów w okolicy. Panowie zrobili i chodziło cacy, przed odbiorem przejechałem się po placu przed warsztatem i było OK. Potem auto stało pod blokiem ze trzy dni nieruszane, w minusowych temperaturach. Jak wsiadłem i chciałem ruszyć okazało się, biegi wchodzą niesamowicie opornie, a o włożeniu wstecznego nie ma w ogóle mowy (jeden wielki zgrzyt).

Przejechałem od wymiany 300km i wygląda to tak:
- wciskam sprzęgło przy zgaszonym silniku (zimnym) i wrzuconej jedynce - auto swobodnie się toczy
- odpalam silnik (zimny) na wciśniętym sprzęgle - jest ok nadal mogę wrzucić każdy bieg
- puszczam sprzęgło na luzie i wciskam ponownie - nie wysprzęgla do końca - biegi wchodzą z trudem
- gdy już wrzucę jakiś bieg i dam ponownie na luz, mogę już wrzucić normalnie każdy ze wstecznym włącznie
- jeśli znów na luzie puszczę sprzęgło i wcisnę ponownie - powtarza się sytuacja jak powyżej
- po przejechaniu 100 metrów, czasem już po wycofaniu z parkingu, wszystkie objawy mijają
- wszystko jest w porządku do momentu kolejnego ostygnięcia auta

Co ustaliłem i zrobiłem do tej pory:
- podciągałem linkę sprzęgła - nawet pełne naciągnięcie nie niweluje problemu
- pedał sprzęgła jest na równi z pedałem hamulca - sprzęgło bierze od połowy skoku
- im niższa temperatura tym sprzęgło "ciągnie" bardziej na zimnym i tym trudniej wrzucić bieg
- gdy jest powyżej 10 stopni na plusie problem znika niemal całkowicie

Czy jest szansa że to się z czasem jakoś "dotrze" i nie trzeba będzie rozbebeszać auta jeszcze raz? Niby nie jest to wielki problem, bo muszę tylko pamiętać żeby nie wrzucać wstecznego na zimnym silniku tylko najpierw inny bieg. Ale mimo wszystko kupę kasy utopione (części 200 wymiana prawie 500), miało być jak w nowym aucie, a tu wychodzi takie coś. Zastanawiam się co może być spieprzone, że takie cyrki dzieją się tylko na zimno i tylko jak temperatura otoczenia jest w okolicach zera i niżej. Wygląda to tak, jakby tarcza kleiła się do zamachu lub docisku (to chyba najbardziej optymistyczne wyjście, bo może z czasem samo się wytrze), albo jakby nie mogła się swobodnie przesunąć po wielowypuście. Tylko co to może mieć wspólnego z temperaturą? Czyżby macher nawalił za dużo smaru na wielowypust, ten gęstnieje gdy jest zimno i dzieją się takie jaja? Pewnie przyjdzie wiosna i się problem skończy, a na jesieni znów powróci, ech...

Gość przez telefon powiedział mi, żeby przejechać przynajmniej 1000 km od wymiany sprzęgła (obecnie mam 300) i jeśli nie przejdzie to mogę składać reklamację i rozbebeszą to jeszcze raz. Ale wtedy nic nie zarobią i znając życie zaczną kręcić i wymieniać co się da (linkę, olej w skrzyni, łapę sprzęgła, koło zamachowe...) byle tylko wyciągnąć ode mnie kolejne pieniądze. Na samą myśl zaczyna mi się niedobrze robić. Spotkał się ktoś może z taką wadą nowego sprzęgła i to się "ułożyło" po jakimś czasie?

Pozdrawiam serdecznie i z góry dzięki za odpowiedzi.
Dale
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr 1:44, 31 lip 2019
Lokalizacja: Kraków
Panda: 1.1 MPI
Imię: Mariusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#2  Postprzez Dominik234 » So 8:44, 30 sty 2021

Na forum Mazdy opisywali podobny problem i rozwiązaniem było przesmarowanie mechanizmu przy dźwigni zmiany biegów. Sprawdzić można, bo to raczej zerowy koszt.
Dominik234
Klubowicz
 
Posty: 540
Dołączył(a): Śr 14:17, 03 paź 2018
Lokalizacja: Śląsk
Panda: Panda Active 2012, 1.2, 69KM
Imię: Dominik

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#3  Postprzez bobol1984 » So 10:39, 30 sty 2021

A olej do skrzyni wlali

Wysłane z mojego SM-N770F przy użyciu Tapatalka
bobol1984
Świeżak
 
Posty: 41
Dołączył(a): Wt 13:08, 21 sty 2020
Lokalizacja: Biecz
Wiek: 39
Panda: 1.1
Imię: Marcin

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#4  Postprzez arnold » So 11:07, 30 sty 2021

Wymień linkę sprzęgła w celu elinowania potencjalnych przyczyn. Może się rozciągać już i jak się zerwie to bedziesz miał problem.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1370
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#5  Postprzez Dale » So 19:47, 30 sty 2021

Dzięki za wszystkie rady. Sprawdzę wszystko powyższe, bo niby na starym sprzęgle na zimnym rozłączało dobrze, ale jak rwali skrzynię i montowali ponownie to kto wie czy wszystko będzie działać jak należy. Olej raczej wlali bo już by się chyba zatarła, albo przynajmniej chodziła bardzo głośno. Ale też sprawdzę to jak pogoda się ciut poprawi i w razie czego doleję. Linkę wymieniałem 2,5 roku temu, zaraz po tym jak kupiłem auto. Myślałem że to przez nią sprzęgło tak ciężko chodzi, ale to już same bebechy niedomagały. Wymienię raz jeszcze, co i tak planowałem, bo przez te 2,5 roku kopania się z tym starym sprzęgłem to kto wie co się z nią porobiło. Choć jak podciągnąłem ją na maksa na próbę, że pedał sprzęgła był prawie pod kierownicą, to i tak nic się nie zmieniło.

Dziś odpaliłem auto na parkingu i sprawdzałem co się dzieje. O dziwo mimo 2 stopni na minusie ciągnęło minimalnie i odczekując 2-3 sekundy mogłem normalnie wrzucić wsteczny. Chyba posłużyła wczorajsza trasa około 100 km i trochę ostrzejszego ruszania. W każdym razie zauważyłem, że przestaje ciągnąć całkowicie gdy choćby przez chwilę przytrzymam na półsprzęgle (wystarczy wycofanie z parkingu). Z kolei jak zostawię ponownie na luzie na minutę czy dwie, to znów minimalnie zaczyna ciągnąć. Zanim nie ruszę, to mogę sobie nawet 100 razy wrzucać na bieg z luzu i z powrotem (z puszczeniem sprzęgła na luzie by rozpędziło skrzynię) i jest tak samo - bieg wchodzi z oporem. Więc chyba tarcza się na wielowypuście nie blokuje, bo po paru takich razach by się rozchodziło, tylko raczej klei w jakiś sposób do powierzchni zamachu albo docisku i dopiero jak się delikatnie potrze przy ruszaniu to puszcza... coś takiego jest w ogóle możliwe?
Dale
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr 1:44, 31 lip 2019
Lokalizacja: Kraków
Panda: 1.1 MPI
Imię: Mariusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#6  Postprzez mobilny » So 22:49, 30 sty 2021

Najczarniejszy scenariusz to odwrotnie założona tarcza, ale w warsztacie?
mobilny
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 42
Dołączył(a): So 20:41, 14 lip 2018
Lokalizacja: Śląsk
Panda: 3 YOUNG 1.2 2014
Imię: Andrzej

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#7  Postprzez Dale » N 2:29, 31 sty 2021

Oby nie, choć przy takim fakapie musieliby to zrobić jeszcze raz na własny koszt. Nowe sprzęgło kupiłem sam (z pewnego źródła) i oglądałem je sobie zanim poszło do założenia. Tarcza z jednej strony ma tak dużą wypukłość (tam gdzie pisało "gearbox side"), że tego chyba na szczęście nie dałoby się odwrotnie założyć. Podejrzewam że nie przykręciliby w ogóle docisku, tak by prężyło. Nawet gdy odkładałem części do pudełka musiałem tarczę wsadzić tą wypukłością w docisk, bo się nie mieściło inaczej.
Dale
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr 1:44, 31 lip 2019
Lokalizacja: Kraków
Panda: 1.1 MPI
Imię: Mariusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#8  Postprzez nti » N 14:23, 31 sty 2021

U mnie po założeniu nowej linii w ogóle nie mogłem prawidłowo zmieniać biegów (1 i 2), szarpało całym autem z ogromną siłą, z czasem przeraziło się to w taką traumę, że po usunięciu usterki bałem się zmienić bieg i starałem się jechać jak najdłużej na 3 biegu. Wystarczyło wyregulować linkę i moment (wysokość) od którego pedał łączył sprzęgło. Niby banalna rzecz, ale różnicę po regulacji dało ogromną. Z powrotem sprzęgło pracuje idealnie tak jak kiedyś.
Może to też jest źródło problemu?
nti
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 323
Dołączył(a): Cz 22:43, 24 maja 2018
Lokalizacja: Rybnik
Panda: Panda II 1.2 Emotion
Imię: Janusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#9  Postprzez Dale » Pn 2:20, 01 lut 2021

A jak wysoko masz pedał sprzęgła? Mi w warsztacie ustawili tak, że był na równi z pedałem hamulca. Słyszałem też dawno już, że tak jest zgodnie ze sztuką.
Dale
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr 1:44, 31 lip 2019
Lokalizacja: Kraków
Panda: 1.1 MPI
Imię: Mariusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#10  Postprzez nti » Śr 19:12, 03 lut 2021

Wydaje mi się, że są na równi z hamulcem, ale żadnej różnicy w wysokości po między tym co było wcześniej a potem nie odczułem, przypuszczam, że regulacja nie miała związku z wysokością pedała tylko z momentem w którym łapie sprzęgło.
nti
Specjalista
Avatar użytkownika
 
Posty: 323
Dołączył(a): Cz 22:43, 24 maja 2018
Lokalizacja: Rybnik
Panda: Panda II 1.2 Emotion
Imię: Janusz

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#11  Postprzez arnold » Śr 21:29, 03 lut 2021

Nie można wyregulować kiedy sprzęgło bierze, łożysko ma stały kontakt z dociskiem i nie ma skoku jałowego. Jedynie można wyregulować cały skok który umożliwia pełne wysprzęglenie. W Pandzie było to okolo 140mm. I to nie warunkowało czy pedały są równe.
Powiększ skok i zobacz co będzie.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1370
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Nowe sprzęgło nie wysprzęgla na zimnym

Numer postu:#12  Postprzez Dale » Cz 0:02, 04 lut 2021

Podciągnąłem jeszcze raz linkę prawie do oporu, że pedał podniósł się na maksa do góry. Mimo tego dalej lekko ciągnęło, więc to nie linka. Ale muszę powiedzieć że jest o wiele lepiej niż 500 km temu, bo mogę już wrzucić normalnie wsteczny zaraz po odpaleniu po nocy (wcześniej zgrzytało nieziemsko i musiałem najpierw wybrać inny bieg, a dopiero potem wsteczny). Chociaż muszę kilka sekund odczekać na wciśniętym sprzęgle i jeszcze czuć, że skrzynia się nie do końca zatrzymała, więc nie mogę wrzucać pewnym ostrym ruchem. Na starym sprzęgle gdy było zimne to wsteczny mogłem wrzucić pół sekundy po wysprzęgleniu.

Sprawdziłem jeszcze czy olej jest w skrzyni na dobrym poziomie i okazało się, że było aż za ho. Jak odkręciłem korek to się trochę wylało gdy auto stało na równym podłożu. Miałem jeszcze hipotezę że olej może leci do sprzęgła i dlatego się skleja, bo kazałem wymienić przy okazji uszczelniacz wału korbowego i myślałem że może źle założyli. Skrzynia C514 ma na dzwonie taki prostokątny gumowy korek i jak się go otworzy to widać całe sprzęgło. Żadnego oleju tam nie widziałem, więc ta opcja też odpada. Pewnie by się też ślizgało pod obciążeniem.

Pozostaje mi jedynie stare zaklęcie mechaników czyli jeździć i obserwować, może się samo dotrze i ułoży za jakiś czas. Sprzęgło jest zmiennikiem od LUK, może oryginał chodziłby idealnie od pierwszych kilometrów, ale nigdzie już nie mogłem upolować (nawet nie wiem kto dla nich to robił, na bebechach znalazłem jedynie napis "Made by GP" albo "QP").
Dale
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): Śr 1:44, 31 lip 2019
Lokalizacja: Kraków
Panda: 1.1 MPI
Imię: Mariusz


Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron