Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

Coś stuka, coś puka - zajrzyj tutaj

Moderatorzy: Majkel_B, Pols

Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

Numer postu:#1  Postprzez dorian_gray » Cz 11:03, 17 sie 2017

Dzień dobry.
Przestudiowałem całą lekturę dotyczące wymiany kompletu rozrządu w silniku 1.2 zarówno na forach polskich jak i anglojęzycznych.
Zamówiłem oryginalny komplet z serwisu fiata.
Wszystko dotarło - i powiedzmy sobie szczerze iż jestem przygotowany do wymiany. Nawet zaopatrzyłem się w.....klucz dynamometryczny i właśnie zorientowałem sie że nie za bardzo wiem jakich momentów użyć do dokręcenia poszczególnych elementów przy składaniu.
Widzę iż co tutorial to inne wartości. Wczoraj byłem w bibliotece i miałem manual Haynes-a niestety nie było nic o sile dokręcenia śrub.
Proszę zatem o pomoc w tej kwestii - zwaracam sie z uprzejmą prośbą o sprawdzenie i ewentualne skorygowanie tego czego się dowiedziałem.

Napinacz 25Nm lub 28Nm
Łapa przy silniku 50Nm lub 60Nm
Łapa przy karoserii 45 Nm
Koło pasowe - ?
Pompa wody 8Nm lub 10Nm
Alternator - ?

Jeżeli o czymś zapomniałem to proszę o korektę.

Z góry dziękuje.

Wysłane z mojego GT-N7105 przy użyciu Tapatalka
Ostatnio edytowano N 21:15, 17 wrz 2017 przez Pols, łącznie edytowano 1 raz
Powód: Poprawiona nazwa tematu.
dorian_gray
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 15:16, 27 gru 2013
Lokalizacja: Mansfield UK
Panda: II - 1.2 Dynamic Eco ( 2010 )
Imię: sławek

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

Numer postu:#2  Postprzez arnold » Cz 11:30, 17 sie 2017

Co alternatora. To auto z klimą? Jeśli nie to nie przejmuj się momentem dokrecania bo górna śruba regulujące naciąg jest z nakretką więc klucz może oszukać, a te w bloku są w żeliwie więc można spokojnie mocno odkręcić. Koło pasowe jest przykręcone M8 więc 20 Nm wystarczy. Możesz korzystać z tabeli maksymalnego momentu dokręcania które znajdują się w internecie. Tam jest podany moment zależny od wytrzymałości śruby i jej rozmiaru. Mechanik nie aptekarz i puki nie kręcisz elementów które można zdeformować (stopa korbowodu itp) to możesz korzystać z intuicji.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

Numer postu:#3  Postprzez Bohdan » Cz 14:44, 17 sie 2017

Ile dałeś za kompletny rozrząd ori ? :)
Wszystkie części do Pandy 1.2/1.1 !
(Sprzedaje na części cały samochód.)
Zapraszam na PW !

Mini Cooper 2003 1.6 PB OFF
Seat Leon 2007 1.9 TDI OFF
Fiat Panda 2006 1.2 PB + LPG ON
Fiat Panda 2007 1.1 PB + LPG. ON
Bohdan
Dundersztyc
Avatar użytkownika
 
Posty: 470
Dołączył(a): N 13:31, 26 lut 2017
Lokalizacja: Zawoja (KSU)
Wiek: 33
Panda: 1.2 60 km Emotion 2k06 LPG STAG
Imię: Bohdan

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

Numer postu:#4  Postprzez dorian_gray » Pt 11:49, 18 sie 2017

Właśnie działam z wymianą - niech to .....trafi - gdybym wiedział oddał bym auto do warsztatu.
Utknąłem na napinaczu paska i nie potrafię go odpowiednio ustawić - szukam po necie jakiegoś tutoriala.
Niby kręcąc wałem pasek nie przeskakuje ale od czasu do czasu pojawia się luz.
Znaczniki na napinaczu kompletnie sie nie pokrywają.

Pomógł by ktoś z opisem jak to napiąć aby było prawidłowo?
dorian_gray
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 15:16, 27 gru 2013
Lokalizacja: Mansfield UK
Panda: II - 1.2 Dynamic Eco ( 2010 )
Imię: sławek

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

Numer postu:#5  Postprzez arnold » Pt 12:52, 18 sie 2017

Do tego jest narzędzie specjalne z odwaznikiem, ale po domowemu robi się to łyżką. Śruba napinacza ma wystawać u góry podkładki. Pasek od strony pompy wody ma być idealnie ułożony zębami na kołach. Później podważasz o szpilkę lub inny element bloku napinacz i napinasz tak żeby na najdłuższym odcinku pasek można było wykręcić maks do 90 stopni od normalnej pozycji. No i znaki trzeba kontrolować. Obrazek

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Re: Wymiana paska rozrządu - jakim momentem dokręcić poszcze

Numer postu:#6  Postprzez dorian_gray » Pt 21:04, 18 sie 2017

Dziękuje za info.
Poradziłem sobie metodami - hmmm - chałupniczymi.
Od początku zaznaczyłem swoje własne markery tipexem. przeliczyłem ilość zębów tak aby pasowało z nowym paskiem i oryginalnymi znacznikami. Nie ruszając żadnego koła zsunąłem pasek a następnie w jego miejsce włożyłem nowy jednocześnie konturując aby ilość zębów się zgadzała pomiędzy znacznikami. Aha pompa oczywiście wymieniona na nową Dopiero później założyłem rolkę napinacza i leżąc pod autem jedną ręką napiąłem rolkę tak aby znaczniki na rolce się pokryły - wtedy drugą ręką dokręciłem na 25Nm. Pasek w najdłuższym miejscu się nie wyginał ponad 90 stopni - było mniej. Całość złożona do kupy i pokręciłem około 40 razy na sucho - 10 razy więcej niż rekomendowano. Po wlaniu nowego płynu do chłodnicy wykonałem próbę - samochód odpalił za pierwszym strzałem. Jazda próbna odpowietrzenie i jest ogólnie w porządku.
Teraz czeka mnie wymiana termostatu. Już mam oryginalny - leży od zeszłej zimy na półce i czeka na wymianę. Natomiast problem widzę z miską olejową która totalnie jest przerdzewiała na całej powierzchni. Zastanawiam się czy to wytrzyma do wiosny.

Aha komplet z fiata kupiony przez ebaya ( durna polityka firmy - mieszkam 15 mil od serwisu - nie pozwoliła na odbiór osobisty ) - kosztował mnie 62 funty z dostawą. Promocja ze 135 funtów na 62 - ale tylko przez internet.
dorian_gray
Świeżak
Avatar użytkownika
 
Posty: 27
Dołączył(a): Pt 15:16, 27 gru 2013
Lokalizacja: Mansfield UK
Panda: II - 1.2 Dynamic Eco ( 2010 )
Imię: sławek

Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#7  Postprzez Albercik » N 16:42, 10 wrz 2017

Panowie (i Panie) - pytanie do osób posiadających benzynę 1.1/1.2 z klimą.

Jak jest z wymianą napinacza? Jeśli mam zdjęty ten wspornik od altka/klimy i przykręcę napinacz to nie mogę założyć wspornika bo się nie mieści tak, żeby założyć go na szpilki wystające z bloku.

Jak wspornik jest przykręcony do silnika to z kolei zostaje tam 8-10 mm luzu, żeby przykręcić napinacz, więc żadnym kluczem (ampul H6) nie jestem w stanie tam podejść.

Jak to wymieniacie?

// Temat zostawiam, być może w przyszłości komuś się jeszcze przyda. AdaMs
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#8  Postprzez Albercik » Śr 11:15, 13 wrz 2017

Już sobie poradziłem...
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#9  Postprzez morpheus1581 » Śr 14:14, 13 wrz 2017

Wierzyłem w Ciebie :wink:
morpheus1581
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 1900
Dołączył(a): N 20:56, 12 paź 2014
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 43
Panda: Była Panda jest Fabia
Imię: Marcin

Re: Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#10  Postprzez wuja69 » Śr 19:19, 13 wrz 2017

Albercik napisał(a):Już sobie poradziłem...

Witam,napisz proszę jak to zrobiłeś,też będę się z tym męczył.
wuja69
Bywalec
 
Posty: 179
Dołączył(a): N 8:24, 27 lis 2011
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 55
Panda: 1,1 2007 Lpg
Imię: Janusz

Re: Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#11  Postprzez Albercik » Śr 20:45, 13 wrz 2017

Zrobiłem sobie odpowiednie narzędzie. Klucz ampulowy (imbus) H6 z obi dłuuuugi, w kształcie litery L. Do tego szlifierka kątowa z tarczą do nierdzewki (inox) i przyciałem jego krótszą stronę tak, by weszła między napinacz, a nadkole do co mikrona niemalże. I przykręciłem.

Jak potwierdzę, że już nie będę musiał tego rozbierać - będę mógł Ci go po prostu wysłać, a jak wymienisz napinacz - odeślesz mi go z powrotem.
Mój passat na motostat.pl:Obrazek

Informacje, porady, części: 666-013-348

Zabawy z CAN'em: http://canbusfreaks.ovh/blog/
Albercik
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 2697
Dołączył(a): Śr 20:57, 13 lip 2016
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 38
Panda: Passat 3C Variant 2008 2.0TDI DSG
Imię: Tomasz

Re: Wymiana napinacza osprzętu

Numer postu:#12  Postprzez wuja69 » Cz 21:52, 14 wrz 2017

Dzięki wielkie,jakby co to dam znać.Pozdrawiam.
wuja69
Bywalec
 
Posty: 179
Dołączył(a): N 8:24, 27 lis 2011
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 55
Panda: 1,1 2007 Lpg
Imię: Janusz

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

Numer postu:#13  Postprzez thomson » Pn 21:50, 25 wrz 2017

Ile czasu zajmie ogarniętemu mechanikowi wymiana paska rozrządu, rolki napinacza i pompy wody? Mam do wymiany rozrząd, tłumik końcowy i tuleję wahacza, dzwoniłem do warsztatu i kazali mi się przygotować na 8 godzin, z czego najwięcej zabawy będzie z rozrządem właśnie. W tym warsztacie jest ze 2 mechaników i ze 2 pomocników co mogą na raz przy aucie dłubać. Możliwe, że to tyle potrwa?
thomson
Stały bywalec
Avatar użytkownika
 
Posty: 260
Dołączył(a): Wt 22:12, 20 cze 2017
Lokalizacja: Łódź
Panda: 1.2 Dynamic
Imię: Tomek

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

Numer postu:#14  Postprzez morpheus1581 » Pn 23:00, 25 wrz 2017

Widać że mechanik ma czas.
morpheus1581
Klubowicz na emeryturze
Avatar użytkownika
 
Posty: 1900
Dołączył(a): N 20:56, 12 paź 2014
Lokalizacja: Bydgoszcz
Wiek: 43
Panda: Była Panda jest Fabia
Imię: Marcin

Re: Wymiana paska rozrządu - momenty dokręcania

Numer postu:#15  Postprzez arnold » Pn 23:13, 25 wrz 2017

Lepiej wziąć auto na dzień niż później tłumaczyć się że będzie po 7 godzinach, a nie po 5. Wszystkich prac też nie można robić na raz.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
arnold
Wymiatacz
 
Posty: 1380
Dołączył(a): So 17:22, 16 sie 2014
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 35
Panda: Była, a jest Dacia Duster 2020
Imię: Arnold

Następna strona

Powrót do Mechanika - problemy techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

cron