Strona 1 z 2

Wartości czujników

PostNapisane: So 16:49, 20 gru 2014
przez Ros0mak
Zakładam temat, gdyż nie znalazłem.

Otóż chodzi mi o to, jakie powinny być prawidłowe odczyty z czujników dla silnika 1.1 po podpięciu do kompa?

Re: Wartości czujników

PostNapisane: So 17:16, 20 gru 2014
przez arnold
Takie jakie aktualne masz warunki pracy. Za ogólne to pytanie.

Wysłane z mojego ST23i

Re: Wartości czujników

PostNapisane: So 23:20, 20 gru 2014
przez Ros0mak
No dobra, to wyobraźmy sobie sytuację że podpinam się do kompa na pracującym silniku i mam odczyt pracy czujników, skąd mam wiedzieć który ma błędne wskazania?

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 1:54, 21 gru 2014
przez arnold
Facet, patrz powiem Ci że czujnik położenia wału ma pokazywać 1000 obrotów jak silnik akurat ma ich 2000 lub 750 bo jest na biegu jałowym. Albo podciśnienie osiąga 450 mbar bo akurat otwarłeś przepustnicę i ono spadło, a ciśnienie atmosferyczne to 980 mbar, bo akurat jest takie a nie inne?

Wskazanie ma być bliskie właściwym warunkom. Jeśli silnik jest zimny i jeszcze nie był zapalony, a w dolocie masz 30 stopni Celsjusza gdy na zewnątrz jest 5 to coś jest nie halo, to samo z wodą, a gdy silnik stoi to obrotów masz 0, tak samo ładowanie. Wskazania musisz interpretować według: wiedzy, doświadczenia i rozsądku. Nie trzeba tworzyć tematów, które nic nie wniosą, jeśli nie napiszesz z czym masz problem.

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 10:57, 21 gru 2014
przez Ros0mak
Fakt, czujnik temp. można nawet zdiagnozować samemu, obrotów też mniej więcej...
Ale wyobraź sobie sytuację w której wsiadasz, podpinasz kompa i diagnozujesz czujnik podciśnienia w kolektorze. Skąd wiesz że działa prawidłowo?

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 12:00, 21 gru 2014
przez arnold
arnold napisał(a): Wskazania musisz interpretować według: wiedzy, doświadczenia i rozsądku.


Widzisz że pokazuje cuda, lub nie reaguje w odpowiedni sposób. Lub porównujesz go ze wskazaniami jakiegoś wakuometru :)

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 13:40, 21 gru 2014
przez Ros0mak
OKi, ale zobacz sam, niektórzy wrzucają na forum PrintScreen'y ze wskazaniami czujników i inni potrafią je interpretować, więc jak/ Widzą i wiedzą co jest ze wskazaniami nie tak, czy grają w totka?

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 14:13, 21 gru 2014
przez arnold
No pewne wskazania jak odczyty temperatury są łatwe do rozpoznania, a z podciśnieniem idzie wywnioskować z funkcji prędkości obrotowej i kąta uchylenia przepustnicy. Właśnie w ten sposób to się robi. Możesz mieć wskazanie ewidentnie fałszywe, jak np. z tą temperaturą zasysanego powietrza. Płyn ma stopni 8 a powietrze np. 45 co jest powodem podejrzewać że czujnik MAP jest trafiony.

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 15:41, 21 gru 2014
przez Romix13
RosOmakowi chodzi o to ,że chciałby mieć np. screena wrzuconego z prawidłowymi wartościami wszystkich czujników działającego silnika, by mieć porównanie ze swoimi.
Gdzieś kiedyś na forum zwierzak wrzucał takie screeny z prawidłowo działającym silnikiem z FESa od siebie, były tam również odczyty sond, ale nie mogę tego znaleźć. Wiadomo że zawsze mogą być jakieś różnice między jedną a drugą Pandą, ale byłby jakiś ogólny odnośnik. Niestety pozostaje Ci dorwać jakąś mądrą książkę, lub gdzieś jeszcze poszukać.

Re: Wartości czujników

PostNapisane: N 17:52, 21 gru 2014
przez arnold
Próbuję cały czas zaznaczyć że to wszystko ma sens gdy chodzi o określone warunki pracy. A np napięcie sondy lambda zmienia się co chwila i strzelenie zrzutu może być dla kogoś mylące.

Wysłane z mojego ST23i

Re: Wartości czujników

PostNapisane: Pn 23:15, 22 gru 2014
przez Romix13
arnold napisał(a):...napięcie sondy lambda zmienia się co chwila i strzelenie zrzutu może być dla kogoś mylące.

Miałem na myśli screen np. z wykresem pracy sondy z FESa przez kilka minut, bo w prog.jest taka opcja :) wtedy można dane mniej więcej porównać.

Re: Wartości czujników

PostNapisane: Wt 2:10, 23 gru 2014
przez arnold
Zwracam honor ;-)

Wysłane z mojego ST23i

Re: Wartości czujników

PostNapisane: So 14:18, 11 lip 2015
przez Ros0mak
Mógłby ktoś ŁOPATOLOGICZNIE wyjaśnić mi pojęcia korekt krótko i długoterminowych?
Powiedzmy że podłączam "Fiijata" do jakiegoś urządzenia diagnostycznego i widzę te zmieniające się "korekty" jak mam to rozumieć? Co one wnoszą do informacji o pracy jednostki napędowej?

Re: Wartości czujników

PostNapisane: So 15:29, 11 lip 2015
przez KrissN
Ros0mak napisał(a):Mógłby ktoś ŁOPATOLOGICZNIE wyjaśnić mi pojęcia korekt krótko i długoterminowych?
Powiedzmy że podłączam "Fiijata" do jakiegoś urządzenia diagnostycznego i widzę te zmieniające się "korekty" jak mam to rozumieć? Co one wnoszą do informacji o pracy jednostki napędowej?

Jest trochę filmików instruktażowych w internecie (głównie po angielsku). Z tego co zdążyłem się dowiedzieć to wszystko rozchodzi się o sprzężenie zwrotne pomiędzy dolotem a wydechem. W dolocie komputer silnika mierzy ilość powietrza, która dostaje się do silnika i na jego podstawie dobiera dawkę paliwa tak, aby powstała mieszanka stechiometryczna (mówimy o silniku benzynowym), czyli o stosunku powietrza do paliwa około 14.7:1. Ta mieszanka jest spalana i trafia do wydechu, gdzie do gry wchodzi sonda lambda, która mierzy ilość powietrza w spalinach. Jeśli obliczona dawka paliwa była prawidłowa to sonda lambda pokaże wartość 1. Niestety świat nie jest idealny i wiele elementów ma jakieś odchyłki, które powodują, że obliczona przez komputer dawka paliwa nie będzie idealna. W takim wypadku lambda będzie różna od 1. Komputer będzie starał się dążyć do ideału, czyli do lambda = 1. W tym celu będzie korygował dawkę paliwa, którą dostarcza do cylindrów i właśnie ta korekta widoczna jest w parametrach STFT i LTFT (któtko i długoterminowa korekta paliwa).
Różnice w obu tych wartościach wynikają z ich nazwy. Krótkoterminowa wartość obrazuje chwilowe korygowanie przez ECU składu mieszanki. Zazwyczaj ten wykres nie będzie płaski tylko będzie podobny do sinusoidy i powinien współgrać z wykresem wskazania sondy lambda przed katalizatorem. Dzieje się tak dlatego, że komputer silnika cały czas w niewielkim stopniu koryguje mieszankę i jak da trochę więcej paliwa to lambda zaczyna spadać. ECU widzi to po sygnale z sondy lambda i zmniejsza ilość paliwa, co skutkuje uboższą mieszanką i lambda zaczyna wzrastać, co z kolei powoduje, że silnik znowu zaczyna podawać nieco więcej paliwa i tak w kółko.
Wartość korekty krótkoterminowej powinna oscylować w granicach zera. Jeśli tak nie jest to ECU dostrzega, że którychś z elementów układu nie podaje idealnie dokładnych informacji i istnieje potrzeba jego skorygowania na dłużej. W takim przypadku do gry wchodzi korekta długoterminowa, która w przeciwieństwie do tej krótkoterminowej jest przez ECU zapisywana w pamięci tak, aby po wyłączeniu silnika i ponownym uruchomieniu komputer mógł ją zastosować.
Inaczej mówiąc obie korekty powinny być bliskie zeru (krótkoterminowa będzie oscylować, długoterminowa powinna być stała). Niewielkie odchyły zazwyczaj nie powinny niepokoić, ale gdy przekraczają 20% to zwykle coś już jest nie tak. Zresztą komputer powinien zgłosić błąd zbyt ubogiej albo bogatej mieszanki kiedy wartość długoterminowa będzie znacznie odbiegała od zera.

W mojej Pandzie właśnie mam jakiś problem z tymi wartościami. Wykresy wrzuciłem w innym temacie: http://forum.pandaclubpolska.org/viewtopic.php?p=133981#p133981

Re: Wartości czujników

PostNapisane: So 20:55, 11 lip 2015
przez Ros0mak
KrissN, wyobraź sobie że podłączasz Pandziorę do testera. Nie ma błędów. To na co zwracałbyś uwagę jeżeli chodzi o pracę silnika, aby zdiagnozować czy dobrze to działa?